Sunday, June 28, 2009

Semangkuk bubur pengikat kasih ...


Durian
santan pekat
gula merah
gula pasir
daun pandan

Masak gula dengan sedikit air dan masukkan daun pandan. Setelah gula sebati dengan air masukan durian. Masak durian dan gula selama 5 min kemudian masukan santan pekat ... kacau pelahan lahan...kecilkan api ... setelah mendidih ... boleh lah tutup ... sedap dihidangkan bersama roti atau lempeng .... boleh dihidangkan dlm keadaan suam suam kuku atau didinginkan didlm peti ais.

@--->-------


Jarang benar sebenarnya saya minum petang...kalau minum pun secara buru-buru sebab sibuk dengan kerja. Sabtu dan ahad pula kadang kala sibuk mengemas dan kesana kesini .. sehingga terlupa untuk minum petang ... kadang kala dek penat kerja 5 hari ... waktu petang dijadikan waktu untuk menganti tidur . Hidup Saya tak semewah dan seindah seperti sesetengah dari kita yang boleh minum petang sambil duduk secara santai ... ala ala English tea ..hehehehh

Kami keluarga peniaga ... maka pukul 3- 5 petang adalah waktu yang sangat sibuk ... maka dari kecil kami tidak dibiasakan untuk minum petang... kalau tekak kering dan perut lapar terus ke dapur untuk mencapai apa yang patut.. kadang kala ibu akan meng oder karipap atau kuih keria dari jiran untuk kami sekeluarga ... , bekerja pula bukan dengan kerajaan yang ada waktu minum petang ... maka minum petang seperti tidak ada dalam kamus hidup saya...

Arwah Ayah dan ibu suka benar makan durian ... jika musim durian tiba .. ayah akan membeli berbakul bakul (bukan kilo tau ) buah durian untuk kami sekeluarga ... tetapi anak gadisnya tidak menyukai durian sejak dari kecil ... hehehehhh .. pernah ayah memarahi saya bila saya cuma menjamah seulas durian... kata ayah kepada saya " bukan melayu lah kamu jika tidak menyukai durian.. durian dan melayu seperti kurma dan arab".. hahahahahah ..

Setelah kawin ... rupa rupa nya suami juga menyukai durian ... maka terpaksa lah belajar membuat beberapa menu berasas kan buah durian ... ya kini musim durian sudah tiba ... entah kenapa teringin pula ingin merasa bubur durian di petang hari ... tapi tidak enak makan sendirian ... makan durian mesti beramai ramai .. rebut merebut .. baru terasa nikmatnya ..

maka durian dijadikan bubur dirumah kakak untuk dimakan beramai ramai ... bau durian ditanak bersama santan dan pandan semerbak satu rumah ... dan segala kenangan bersama nenda dan datuk menjelma kembali ... kami makan berebut rebut ... usik mengusik dan kemesraan terjalin kembali ... semangkuk bubur dijadikan mengikat kasih antara keluarga.

4 comments:

pB said...

sodap nyerrr

LELASARI said...

sedap... kalau makan ramai ramai lagi best kan..

nice to have you in... :)

Nitrogen addict said...

how i wished that i can eat those

LELASARI said...

kak muzie.

makan sikit ok je :)