Friday, May 21, 2010

PESTA RAKYAT


wahhhh doremon, spanbox sudah masuk kekampung .. bila nak jual wau dan layang layang ... pasti inidah bermain layang layang di padang bola setiap petang kan...



PESTA RAKYAT .. telah menjadi tradisi rakyat malayisa tak kira di kota mahupun didesa, pasar malam, pasar tani akan menjadi tumpuaan rakyat untuk membeli barang barang keperluaan ... kalau tidak pun saja jalan jalan dan cuci mata... jika balik ke port dickson saya akan menghadirikan diri di pasar malam .. ketika itulah kami berjumpa dengan rakan rakan lama, jiran jiran dan bertukar tukar gossip semasa.. siapa yang telah meninggal dunia , siapa yang kawin dan siapa pula yang telah bercerai ..


Pasar malam , pasar minggu atau pun pasar tani telah menjadi satu budaya malaysia... jika mahu melihat rakyat setempat, sosial budaya mereka .. pergi lah ke pasar pasar begini .. disini lah kita dapat melihat bagai mana rakyat itu berdiri .. apa yang mereka beli, makan dan kesuakaan mereka... disitu lah juga kita boleh melihat siapa yang menjadi pembeli dan penjual ..

No comments: