Tuesday, January 11, 2005

ACHEH OH ACHEH

:: nyanyian getir tanahair ::

seringkali aku terjaga
terusik dari tidurku
sepertinya ku dengar suara
jeritan yang menyayat

mungkin hanya mimpi yang tak punya makna
atau ini isyarat agar aku mulai berbicara
seringkali aku mencoba membenamkan kepalaku
bersembunyi dari harukpikuk suara yang memilukan

mungkin aku bodoh atau tak perduli
percaya kegetiran tak selalu berbuahkan duka
ku saksikan tangan kotor mulai mencengkam
tak ada siapapun yang dapat mencegah

orang orang pandai hanya diam menonton
atau bahkan hanya saling menuding
mulai kehilang hasrat kemaknusiaan
mulai kehilang rasa saling memiliki
para pemimpin pun tak ada yang perduli

lagu dan lirik Ebiet G Ade
(lagu ini saya tujukan kepada semua....)
Sudah kering air mataku …setiap kali menonton berita air mata pasti terurai ..setiap kali membaca suratkhbar ia tertumpah lagi ….cuba jua untuk menahan tetapi entah mengapa bila melihat Acheh saya kesedihan lagi ….saya manusia yg lemah ..selemah lemah nya …yg dapat saya lakukan hanyalah dengan berdoa….itu saja ….

Walaupun bala menimpa dibumi Acheh tetapi masih ada sinar harapan ….mungkin Tuhan mahu mengajar manusia yang selalu lupa pada jalur susurnya tetapi Acheh bumi yg penuh dengan keajaiban yg tidak putus putus …dari zaman zaman Merah Silu sehinggalah kini bangsa ini ditekan oleh Jawa sialan ….kalau dulu seluruh keluarga Merah Silu dibunuh didalam peperangan sehingga menjadi yatim piatu tetapi Tuhan masih bersama Melayu , Merah Silu bangun dan membina Melayu Raya …mungkin akan bangun seorang lagi anak yatim dari Acheh membina kembali Melayu Raya yang saya idamkan, itu doa saya ……Acheh penuh dengan cerita legenda sehingga kini , setiap hari kita dihidangkan dengan penemuan warga Acheh yang hanyut berhari hari tetapi masih mampu hidup hanya dengan sejenkal doa ….kalau lah kita entahlah …hanya ketiadaan periuk untuk menanak nasi sudah boleh kebulur agaknya ….bila ditanya kepada anak anak yatim Acheh tentang makanan mereka menjawab …makanan sudah mencukupi tetapi mereka inginkan tempat tinggal dan pakaian …betapa mewah nya mereka sebenarnya .berlainan kita disini …kita hanya kaya dng pakaian ….diAcheh saja rakyat Malaysia menghantar lebih 1000 guni pakaian …tidak termasuk di Sri Lanka dan Kuala Muda….betapa berbezanya kita dan mereka ….

Saya cuba tidak mahu membenci bangsa jawa tetapi benci saya sudah tidak bertepi lagi sehinggakan setiap hari saya menyumpah Tanah Jawa..doa saya setiap hari agar Karakatau dan Merapi meluahkan api neraka, biar segala dikepulauan Jawa berantakan...biar tenggelam segala kemungakaran ...pulau itu telalu padat dng dosa yg tidak boleh diampunkan lagi ..kalau dulu saya masih boleh memaafkan mereka kerna membenci Sumatera...kerana Jawa ketika itu berugama Hindu tetapi saya tidak dapat memaafkan mereka yg bercakaran sesama Islam... Kalau saya ini yang bukan anak Acheh sudah membenci mereka ditahap dewa apatahlagi bangsa Acheh itu sendiri....kalau lah saya mempunyai kesaktian akan saya sembelih pemimpin Jawa sialan ini sehingga berantakkan dan yang pasti akan saya salibkan mayat mayat mereka dijadikan peringatan kepada semua pemerintah diNusantara yang berkilbatkan dajal….bahawa nyawa kami orang melayu jua mempunyai harga ...kami juga berdarah sama seperti anda yg dari Kraton mungkin lebih mulia.... Ingat Zulkanian bapak kami pernah menaluki buana satu ketika dahulu, bangsa didalam Kraton jua berak dan kentutnya busuk seperti kami ..ingatlah setiap nyawa yg kamu cabut ini akan kami tuntut diakhirat kelak …menjawablah kamu pemimpin berhati dajal bila nanti kamu menghadap sang dewata dihari pengadilan kelak...itu doa khudus saya ….

Saya sedikit terhibur apabila Pak Lah telah melakukan yg terbaik ..membuktikan Malaysia Boleh Tanah Jawi sangat akrab dengan tanah Sumatera.. ibarat peha kanan dan kiri.... Sumatera patut bersama kami sewaktu merdeka dahulu...ia kan lebih manis ..kini sudah terbukti bangsa jawa tidak layak memerinatah nusantara ...mereka berhati dajal….…saya bangga yg kita sampai dahulu di Acheh baik badan-badan NGO (Mercy) dan badan badan kerajaan …saya bangga yg Pak Lah boleh menjejakkan kaki di bumi Acheh (ianya satu penghormatan), sedang kan Bapak Presiden & Kofi Anan sendiri takut untuk menjejaki tanah Acheh.... mungkin mereka takut kemuntahan darah dek disumpah berjuta warga Melayu diseluruh dunia…

::---------------::


wajah-wajah anak melayu patani islam
Bangunlah pewira-pertiwi Acheh
Acheh pasti berdiri tegak kembali
MINANG, BANJAR, PATANI, BUGIS , CAMPA , MINDANAO
Kita berarak seiringan
Membulat muafakat serantau utk
bangun membina cinta-cita MELAYU RAYA …
Akan bersama kita nanti kibarkan panji-panji hitam itu
untuk menawan serata buana
sejarah zulkarnaian pasti berulang
Bersama doa lanzuardi dewata
Agar nanti dapat kita mencicip cinta
seperti yang telah dimertai di alam mafuz …

Patani bagaimana kah kau??? ---> ::LIHAT ::


No comments: