Wednesday, January 26, 2005

Lamanya

Dah lama rasanya saya tidak menulis …hampir 2 minggu ya …sibuk mungkin ……

-i-

Saya betul betul seronok tahun nie …apa tidaknya akhirnya kali pertama saya dapat beraya dirumah saya sendiri …dan lebih manis ianya bersama TOK dan Mama (ibu renee) bersama kami …inilah pengalaman yang paling manis…menu saya nasi impit berkuah kacang dan rendang minang …dessertnya pula puding buah …saya tidak tidur sepanjang malam …huhuuuu….mungkin kerana kegembiraan …selepas memasak saya mengemas rumah …kemudian saya mengosok baju utk suami dan tok ….saya tidur sebenar….

Saya bangun pukul 6.00 pagi …memanaskan rendang dan kuah kacang …suami pergi ke masjid bersama tok …saya menghantar rendang kepada jiran-jiran terdekat (itu tradisi ibu saya…) dan akhirnya sekeluarga kami bersarapan bersama setelah suami selesai bersembahyang….seronok hingga tak terkata …kami berkumpul bagaikan satu keluarga yg diidamkan…

Lunch time ….saya menjemput saudara terdekat utk makan bersama ….petang dan malam nya pula saya memenuhi jemputan beberapa rakan ….seronok betul beraya di kl kata suami saya …ya saya pun rasa begitu …

Mungkin satu hari nanti…impian saya tercapai jua ..hari raya puasa beraya di kampung halaman ….hari raya korban akan beraya dirumah sendiri ..baguskan begitu …heheheheheheh

Ohhhh ya saya rasa saya perlu belajar masak nasi berani …..orr paling tidak nasi tomato ….utk persiapan raya haji tahun hadapan ….

-ii-

bercerita pasal raya ini …ramai yg kata raya haji / quban tidak meriah …entah mengapa tidak pula diketahui sedang kan dlm ugama sendiri hari ini lah hari yg meriah sekali (3 hari utk bertakbir dan bertasmid)….ramai yg beranggapan bahawa hari raya quran adalah hari dimana umat islam memperingati peristiwa nabi Ibrahim dan nabi Ismail …maka kita patut mengkorbankan kambing ataupun lembu …..bagi saya pula hari raya korban bukan utk dikorban kan lembu dan kambing (itu adalah pengorbanan yang paling lemah) …tetapi sepatutnya perlu dijadikan hari dimana kita sanggup berkorban diri dan nyawa utk menegakkan agama yg tercinta seperti mana ismail menurut perintah Allah (utk disembelih) tanpa ada soal jawap…itu yg kita perlu lakukan …sama sama berjihad kejalan Allah tanpa mempersoalkan tentang nasib kita ....Setakat setiap tahun kita memotong berpuluh-puluh ekor lembu apakah relevant nya lagi …(sekarang terlalu mewah utk mendapat sekilo daging)...

No comments: