Tuesday, January 04, 2005

selamat tinggal 2004

alam mengamuk
semuanya dimuntahkan
kerana tangan tangan
manusialah juanya

alam memberotak
semua bertaburan
atas tangan tangan
yg tidak pernah tahu
perasaannya

alam menangis
kerana penjaganya sudah
tidak lupa adat-adatnya lagi

dan akhirnya
penjaganya sendiri
yang bergelempangan …

31 december 2004

…kuala lumpur sepi dan kelam …semuanya kesedihan …bulan mengambang tetapi tidak bercahaya ditutupi awan tebal, angin bukan lagi sepoi sepoi bahasa tetapi mengalunkan lagu pilu, sudah seminggu aku tidak mendengar bunyi kicauan burung dan unggas…alam semakin sepi ..sesepi di tanah pekuburan …aku dan suami membuat sembayang gahib dan membaca yassin utk yg pergi…itu saja yang dapat kami lakukan ….

1 January 2005

aku pulang port dickson melawat adikku …sudah lama aku tidak merasakan kedamaian ..selalunya jika cuti port dickson semacam penuh dng berbagai kereneh manusia ..tetapi hari ini ..tiada kesesakan di lebuhraya …tiada kesesakan di pantai mahupun di pekan ….memang lumrah manusia ..mereka takut kepada mati …tetapi manusia mudah lupa …mungkin minggu depan port dickson akan penuh seperti sediakala????

2 January 2005

Pulang ke Kuala Lumpur …ya lebuh raya lengang …tidak meyesakan …bagus …tetapi alam berlainan sekali ..burung layang-layang terbang rendah ..serendah aras laut ??? adakah ini petanda lagi??? Ya allah jauhkan malapetaka ini ..jangan kau hapus kan kami dari pandangamu ya allah…

No comments: