Thursday, December 30, 2004

Review 2004

Setiap kali melangkah ke tahun baru yang pasti kita akan memasang azam dan seperti biasa berbagai azam dipasak untuk dilaksanakan dan entah mengapa dihujung tahun ianya entah jadi entah kan tidak.

Kali ini aku tidak mahu memasang azam dahulu tetapi ingin membedah apa yg telah aku lakukan sepanjang 2004…dari situ kita boleh menjadikan ia sebagai satu bench mark utk mendaki ke 2005.

KEWANGAN

Pekerjaan tetap dan stabil (terbaik pernah dikecapi dlm masa 10 tahun )

Setelah 11 bulan mencari perkerjaan akhirnya October 2002 aku mendapat bekerja disebuah syarikat pembinaan dan kali ini aku telah membulatkan tekad untuk tidak mahu “menanam anggur” lagi, seriknya hanya tuhan je yang tahu dan mungkin berkat kesabaran bekerja, gaji ku telah dinaikan sebanyak 3 kali dlm masa setahun dan 2004. Kali ini biarlah bidang pekerjaan akan menjadi sebagai salah satu pemangkin kewangaan family kerana pabila kewangan stabil akan meningkatlah taraf ekonomi kami (biasalah dikota memerlukan double salary) dan syukurlah 2004, bukan sahaja aku di terima bekerja disebuah syarikat yang stabil malah kepuasan bekerja dari segi kewangaan dan status dan setelah 10tahun bekerja, 2004 yang Esa telah menemukan akau disatu dearah yang dapat memberi aku kepuasan dari segi perkerjaan dan kewangan.

Target 2005 :
Aku sedar dalam dunia yg begitu mencabar ini kita perlu bersaing, pengalaman sahaja tidak cukup oleh itu aku mengambil keputusan utk meyambung pelajaran semula supaya aku boleh meng “add value” didalam diri. Nak sambung belajar lagi …terasa betul diri nie dah tuaaaa

Rumah E-13-6 (100% berjaya)
Inilah barang yg paling mahal aku pernah ada dan aku gembira kerana pelaburan kami akhirnya membuahkan hasil. Kami telah berjinkit-jikat membuat sedikit ubah-usai disana sini (semuanya pasang & buat sendiri dari lampu, grill sehinggalah memecah dinding dapur) dan aku bersyukur kerana harganya juga telah naik mencanak-canak. Jika 3 tahun lepas aku beli dng harga 130 ribu sekarang harga dipasaran telah melonjak ke 180 ribu. Hanya dengan 3 tahun untung nyer sudah ke mencecah 50 ribu , syukurlah tetapi memang buat masa ini tak kan ku jualkannya.

Target 2005: nak buek renovation didapur dan nak sewakan- money works for me :)…


Hutang (45% berjaya)
Ketika aku menganggur 2 tahun lepas hutang kami tak terkira banyak nya . Di 2002 hutang yg tertunggak adalah lebih kurang dalam RM30 ribu (c/card & orang perseorangan)…dan diakhir 2004 aku dapat hanya dapatlah menyelesaikan sebahagian kecil hutang piutang terutamanya hutang orang perseorangan dan syukurlah diakhir 2004 hanya tinggal cumalah 2 lagi card credit.

Target 2005 : Clear all the cardssssss (2 cards lagi) ..DEBT FREEEEEEEEE...MEDERKA


KERJA-KERJA KEBAJIKAN & KEMASYARAKATAN

Memang niat dihati nak buat kerja kerja kebajikan & kemasyarakat tetapi aku terpaksa menukar caranya mengikut kesesuaian diriku iaitu dng menolong pihak luar secara ala kadar tetapi melebihkan kepada saudara sendiri dahulu ..mungkin 2 tahun lagi akan aku cuba menolong org luar….

a) membayar zakat pendapatan di kawasan di negeri ku sendiri
b) sumbangan kewangan yg tidak seberapa kepada tafiz di Janda Baik
c) Menolong abang yang sedang mengalami tekanan jiwa
d) Menolong kak ipar yang tengah dilanda masalah pekerjaan & kewangan

Target 2005 : Membayai sekolah pondok (duit api & makanan pelajar)


SELF-IMPROVEMENT

a) lebih islamik – 10% berjaya
ini masih kurang , kepercayaan telah ada tetapi utk usahanya masih kurang terutama sembahyang 5 waktu

b) Menjaga ketamprilan diri – 20% berjaya
Aku telah mula berhias, mula memakai kasut yg betul ke tempat kerja, sudah mula pergi ke salon kecantikan kembali akan tetapi berat badan masih belum dapat dikurangkan. Sudah mula menjaga pemakanan & mengambil vitamin utk membantu proses kesihatan. Aku juga menggunakan petua & tradisi lama utk kelihatan segar & cantik.

Target 2005 : berat badan 45kg, licin kan kulit (nak hilang kan parut dimuka ...BOTOK???? tak cukup duit), rambut yang cantik dan sihat dari penyakit resdung

c) Membaca 12 books a year – 100% berjaya
- Hikayat Raja-Raja Pasai
- Melati Kota Bahru
- Legenda Numerius
- Zaab Dalam Kenangan
- 1511
- 1515
- Syir Riau
- Himpuanan novel Pilihan khatijah Hashim (8 novel )
- How to become a millionaire landlord
- Millionaire are from a difference plante
- Glosari adat pepatih negeri Sembilan
- Tambo alam Naning
- Terombo atau Perbidalan
- Luak Jelebu
- Teach yourself to think

kalau diawal 2004 target ku untuk membaca 12 buku tetapi nampaknyer ia telah melebihi sasaran. Dulu tidak sedar bahawa begitu banyak perkara yang dapat dikutip dengan hanya membaca (membeli & meminjam) buku yang berkualiti aku dapat mengutip begitu banyak ilmu yang jarang diketahui dan kadang-kala tidak terdapat di menara gading.

Target 2005 : nak baca 2 buku setahun @ at least 4 english books ...good books...

d) Lesen Kereta – TIDAK BERJAYA

Target 2005 : Ambil Class

e) Improve my english – TIDAK BERJAYA

Target 2005 : Ambil Class

f) Travelling & pasport antarabangsa – (100% berjaya)
Mmmmmm… ini pencapaian tidak terduga …aku dapat pergi ke Jakarta & membuat passport antarabangsa secara percuma kerana memenangi pertandingan.

Tempat yg sudah dilawati 2004
a) Terengganu – Feb
b) Jakarta – May
c) S’pura – Dec

Target 2005 : Thailand & Sumatera

g) Meets more friend – 50% berjaya
Ye memang sejak 1998 kawan ku hilang satu demi satu, maka memang azam 2004 aku ingin mencari kawan dari berbagai kolompok dan mengeratkan mana yang telah renggang….

Target 2005 : more friends.....

h) BLOG
Nie mamang tak tahu macam mana nak cakap…tapi aku ingat lagi aku nie memang buta IT tak tahu apa benda, buat blog memang tak pandai, menulis lagilah tak pandai, bahasa punya lah teruk. Kalau dulu nak cecah 100 hit mengambil masa berbulan-bulan tetapi syukurlah kini 200 hit dalam seminggu…memanglah blog aku nie tak leh lawan blog kamu semua tapi ia telah menjadi adalah buku peribadi yg paling berharga. Banyak aku belajar & megenali diri aku sendiri pabila aku mula menulis diblog ini.

Target 2005 : nak review books dan nak cantikkan langsir rumah.
PENGALAMAN MANIS 2004
A Menang tiket percuma ke teater Puteri Hang Li Po
B Menang tiket percuma ke Jakarta selama 5 hari bersama Raihan dan wang RM500-00
B Peningkatan dlm kerjaya
C Pertemuan dengan penulis Legenda Numeries – Ahmad Patri

PENGALAMAN PAHIT 2004
A Putus saudara – Berpatah arang berkerat rotan – aku dah jadi org melaka murtad
B Kereta hilang dicuri orang

Azam dan Impian Utk 2005
1) Memantapkan minda
2) Memantapkan idea
3) Memantapkan mental
4) Memantapkan kewangan
5) Memantapkan kerjaya
6) Memantapkan nilai-nilai islamaik dan kemelayuan pada diri
7) Memantapkan kecantikan & kesihatan diri
8) Memantapkan ilmu computer
9) Memantapkan ilmu penulisan
10) Langsaikan hutang kad kredit
11) Koleksi buku bertambah book
12) Nak review buku
13) Lesen Kereta
14) Perbagaikan ulasan blog
15) digi cam
16) new h/phone
17) laptop
18) beli kereta

A person wish to be
menjadi wanita berkerja tanpa memerlukan sokongan sesiapa dari segi kewangaan dan pelajaran dan akan mengekalkan budaya melayu & islam. Ingin mempunyai pandang 10 tahun kehadapan.

No comments: