Tuesday, December 07, 2004

RAJA HAJI ALI

DENGARKAN TUAN SUATU RENCANA
MENGARANG DI DALAM GUNDAH GULANA
BARANGKALI GURINDAM KURANG KENA
TUAN BETULKAN DENGAN SEMPURNA

Raja Ali Haji
Selasa Rejab 263H
Pulau Penyengat
Riau, Sumatera....

Mungkin tidak ramai yang kenal sapa beliau nie ya....semasa kecil saya kagum dng beliau ...ketokohan beliau ...beliau wira saya selepas Hang Tuah...saya tahu dia seorang pahlawan dan raja yang gagah berani ...Melayu Bugis, Raja diLaut, samudara adalah takluk jajahan mereka tetapi saya sungguh terkejut bila mengetahui yang beliau juga banyak mengarang gurindam dan syair rupanya beliau juga seorang tokoh sastera yang ulung...

Saya suka pada GURINDAM DUABELAS....saya juga suka kepada Kitab al-Nikah...beliau menulis hukum hakam islam dng cara bergurindam dan bersyair...sungguh manis bila di baca...ohhhh saya jatuh cinta kepada bahasanya...kalau dulu saya bayangkan org bugis semua nya ganas dan garang tetapi pabila membaca syirnya ....terasa begitu manjanya lelaki bugis...yaaaa dan kini barulah saya ketahui mengapa begitu ramai sang gadis yang sanggup bermadu dng lelaki berbangsa Bugis...

No comments: