Wednesday, December 22, 2004

BERKELANA

Saya suka berkelana …orang moden kata pergi holiday …or cuti cuti malaysia … Kata org tua-tua “ JAUH BERJALAN LUAS PANDANGAN”, samalah kata nabi “ Belajarlah hingga ke negeri China” dan bagi berdarah Minang pula mereka sangat menggalakan anak lelaki keluar dari kampung , membuka tanah baru ….berhijrah …kerana hanya dng berkelana, berhijrah dan belajar diluar kelompok kita , dengan sendirinya minda kita akan terbuka …banyak perkara yang akan kita nampak dan lalui….

Kalau diwaktu kecil saya dibawa oleh kedua ibu bapa saya untuk melawat saudara mara yang terdekat di Melaka, Johor hingga lah ke Singapura dan apabila menunggu keputusan SPM saya dibawa pula oleh kak sepupu berjalan ke utara semenanjung…Cameron, Perak, Kedah , Pulau Pinang hingga lah ke Langkawi dan pabila sudah rasa duit sendiri, langkah saya semakin panjang…dari Kelantan hingga lah ke Sarawak.

Percutian saya selalunya berbeza dng rakan-rakan yang lain, ramai diantara rakan saya yang bercita rasa tinggi … mereka gemar tinggal dihotel dan berendam dikolam mandi , tidak pula untuk saya yang lebih menyenangi menumpang bermalam dirumah rakan atau sedara…kalau tinggal dirumah rakan kami dapat merasa suasana sesuatu masyarakat itu dng lebih mendalam ..dari bahasa, makanan hinggalah ke adat resam mereka….dikala berumur 30an baru dapat mejelajahi seluruh malaysia (ada sahabat yang beruntung walaupun dikala 20-an yg sudah separuh dunia ini dijejakinya) dari bandar ke gunung dan hutan rimbanya…kini niat saya untuk BERKELANA dengan lebih jauh lagi …saya ingin ke menaluki Nusantara pula….kalau 2004 saya sudah ke pulau Jawa jika tidak ada aral melintang saya ingin ke Sumatera dan Thailand pula dan niat dihati sebelum saya 40 saya sudah menjelajahi semua bumi yg pernah dibuka oleh nenek moyang saya satu ketika dahulu…

- nota -

jom tengok -
bangkok & pattaya

gambar - bangkok



dua hari selepas artikel ini dikarang impian saya terlaksana jua ….saya telah menempah ticket utk ke Bangkok selama 7hari….saya akan kesana awal April 2005… Bangkok here I come….apa yang ada diBangkok ya??? Tiger show??? Lion show???? Ayam mentah???? huhuhuuuuuu …..yang pasti saya mengimpikan saya bergambar dikuli-kuli Buddah diserata bandar Bangkok…..dan melihat gelagat manusia bersun bath di Pattaya………Lepas ini kemana ya???? Sumatera???? …mmmmmmm tungggguuuuuuuuu poket ku semakin mengering…setandus gurun disahara….

No comments: