Friday, December 03, 2004

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck - HAMKA

ULASAN BUKU - HAMKA

I

“Dia seorang pemuda yang melarat. Melarat dari sejak asal dan turunan, pusaka yang diterimanya sejak dari ayah dan bondanya.. Ayahnya bangsa Minangkabau tulen yang terbuang jauh dari kampung halaman, sampai mati dirantau setelah kembali dari buangan, lantaran malu pulang ke kampung. Lagi pula meskipun pulang, bukankah ada pepatah:

“Tak ada ranggas di Tanjung,
Cuma nak ampaian kain
Tak ada emas dikandung
Dunsanak jadi ‘rang lain’ ”

Ibunya seorang Mengkasar, mati seketika dia masih kecil, hidupnya besar dalam pangkuan org lain. Ditempuhnya Tanah Minangkabau dengan cita-cita besar, cita-cita hendak menempuh tanah bapa, tanah tempat dia dibangsakan menurut adat istiadat dunia. Kiranya kedatanganya kesana, dipandang org laksana minyak dng air …di Minangkabau dia orang Bugis di Mengkasar dia tetap orang Padang… dan dia diusir dari tanah asal keturunanya…pinangannya ditolak kerana dia bukan orang Miangkabau, negeri dimana ibu berkuasa, dia tidak orang beradat berlembaga tidak berboko tidak berbangsa….bagailah bangsa lain tidak beradat berbudaya …..


II

“Ya, demikianlah perempuan, dia hanya ingat kekejaman orang kepada dirinya, walaupun kecil, dan dia lupa kekejamannya sendiri kepada org lain walaupun bagaimana besarnya….siapakah diantara kita yang kejam, hai perempuan muda??? Tiba-tiba kau balas yang tak tersudu diitik, tak termakan diayam….masih mendinging ditelinga perkataan mamak mu…”NEGERI KAMI NEGERI BERADAT”….kamu mesti pulang ke Padang !!…Pulang ke Minangkabau!! Janganlah hendak dikawini saya, bangsa yg tidak tentu asalnya …bukankah Miangkabau itu negeri Beradat???.... .. Pantang pisang berbuah dua kali, pantang pemuda memakan sisa…..


:: nota ::

Saya terjumpa buku ini di Kinokuniya- KLCC…oleh kerana namanya telah tersohor dipelusuk Nusantara, hati tergait-gait untuk mendalami tulisan beliau….mulanya agak lucu bila melihat bukunya hanya berharga RM16-00 senaskah, terdetik dihati saya bahawasanya begitu murahnya harga penulisan bangsa Melayu ….atau mungkin Hamka tidak seperti yang diagungkan …tetapi pabila saya membaca tulisannya dan fahami nuklian yang ingin disampaikan dan akhirnya dihelaian terakhir, tertumpahlah butiran halus dihujung mata saya….buku ini tidak sepatutnya berharga RM16-00, ia lebih mahal dari itu…ianya satu refomasi yang perlu ditanamkan kesetiap hati bangsa Minang, hati saya bercampur baur, isinya sangat berat tak tertanggung dek badan rasanya ….cerita tentang cinta dan harapan antara insan timur yang ingin mencari jalur susur dan meniti hari kemodenan dan memyelami tentang adat yang yang telah lapuk di panahan mentari dan lekang dek hujan…. mungkin…ya bagi saya ianya satu naskah yang hebat yang patut dibaca oleh segenap bangsa Nusantara….


No comments: