Thursday, December 16, 2004

BUDI BAHASA

Jika hendak mengenal orang berbangsa
Lihat kepada budi dan bahasa

Jika hendak mengenal orang mulia
Lihatlah kepada kelakuan dia

Jika hendak mengenal orang yang baik perangai
Lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai

GURINDAM KELIMA
RAJA HAJI ALI ….



Penghuni kota mempunyai berbagai ragam berbagai budaya …saya tak tahu sama ada budaya anda sama dengan budaya saya …secara amnya budaya dinusantara semua nya ada persamaan..tak kira anda melayu, cina mahupun india …secara ringkasnya ada banyak persamaan …terutama jika kita semua berugama islam….

Kata orang dimana bumi dipijak disitulah langit dijunjung ..masuk kandang kambing mengembek lah kita …masuk kandang rimau tak kan kita nak mengembek ..pasti kita perkotak-katikkan si-belang durjana..itu “ fal-sampah” yang saya pegangan bila duduk diperantauan….

Sebulan ini saya cukup sibuk menghadiri jemputan makan-makan dirumah kawan-kawan dan jiran tetangga sehinggakan dah tak terlarat dek badan…..tetapi atas nama jemputan ...terpaksalah saya gagahkan jua dan bila bercerita tentang makan-makan ini …saya terkenangkan cara nenda sebelum kerumah jemputan …

kalau nenda dijemput kerumah kenduri kawin (dulu tak ada open house hari raya) …nenda cuma akan membawa anaknya yang terkecil (apabila anak nya telah didewasa nenda membawa cucu yang terkecil)..nenda tidak membawa kesemua kaum kerabatnya ….nenda tidak mahu ada orang kampung yang akan mengelarkan kami dengan gelaran “anak-anak babi” (sebab nenda mempunyai 14 orang anak dan 54 orang cucu) . Sebelum kerumah kenduri nenda akan memasak makan yang sedap-sedap untuk seisi keluarga, apa yang dimasak dirumah kenduri itulah yang akan nenda masakkan untuk kami kerana nenda tidak mahu anak atau cucu yang lain terkeliur dek tak merasa masakan kenduri….

Mungkin kerana saya telah dilatih begitu …saya terikut cara nenda ..jika saya akan kerumah jemputan , saya pasti memasak dahulu …saya penuhkan perut suami saya dengan masakan saya..barulah kami kerumah tetamu..saya tidak suka mengosongkan perut agar kami melantak sepuas-puasnya dirumah tetamu (ada umat yang akan berpuasa seharian sebelum menghadirkan diri dirumah jemputan, mungkin dengan cara itu dapat menjimatkan duit dapur mereka???)…bagi saya ke rumah terbuka bukan perlu disertai dengan acara melantak sehingga pecah perut…tujuan kerumah terbuka hanyalah untuk bersua muka dan berkenal-kenalan, makanan adalah acara sampingan saja ..sebagai pembuka kata….itu pendapat saya…

Bercerita tentang jemputan teringat pula saya kepada satu perkara yang saya selalu lakukan sehingga kekadang saya diangap “pelik dan cerewet”…saya bukan manusia yang buruk lantak…saya masih mampu utk menikmati hidangan yang sedap tanpa meminta..saya diajar oleh keluarga jangan pergi kerumah kenduri jika TIDAK DIJEMPUT…walaupun saya keinginan sangat utk menikmati juadah nya …saya pernah dipukul dan didenda oleh arwah ayah kerana pergi kerumah jiran yg ketika itu membuat jamuan harijadi tetapi terlupa menjemput kami sekeluarga….huuuuuu..pesan ayah, saya jadikan sempadan, “ berdosa sebagai org islam pergi kerumah kenduri jika tidak dijemput”. Ya saya memang saya agak cerewet apabila bab makan kenduri kendara tetapi saya bukan lah tahap DEWA yang perlu dirangkap sembah. Saya tidak kisah jika mereka hanya meng SMS, meng YM atau meng E-MAIL jemputan atau memesan kepada rakan-rakan saya…tetapi ianya mestilah dari mulut si tuan punya diri …CEREWET kah saya??? lain hulu lain parangnya …itulah saya … dan saya selesa berpegangan dengan tradisi itu ..tiada kompromi ..full stop…

No comments: