Monday, December 13, 2004

SAKTI

:: Bagaikan Sakti ::

Cinta datang tanpa diundang seumur masa telah tercipta
Dia datang bagai sakti bagai meyaksi mekar kembang pagi
Cinta datang dengan seyuman panasnya membakar mentari
Wajah yang tak tergambar takan terpudar dari hati insan yang fana ini

Fana ini,

Takan mungkin mentari akan terus tersembunyi
Tiada sempandan tak bisa kulewati

Jika ini hakikatnya aku serahkan jiwa dan ragaku
Menanti dalam sengsara jika ini ketentuannya

Jika ini hakikatnya aku serahkan kan jiwa dan raga
Jika ini ketentuannya kaukan jadi milikku jua

Lirik - M.Nasir – Bagaikan sakti

::Inikah saktinya???::

Kalau anda pernah baca entry yg lalu, anda pasti dapat meneka yang saya sebenarnya mempunyai seorang ayah kandung yg tinggal jauh di pendalaman (ya…saya diberi kepada keluarga angkat) …AYAH dahulu nya seorang hartawan dan tidak saya ketahui apakah sebabnya yang saya diserahkan kepada kedua ibu bapa saya ketika itu. Sewaktu ibu ingin menghembuskan nafasnya, 2 tahun yang lalu, ibu telah ketemukan saya bersama ayah dan kini saya lebih mesra mengelarkannya sebagai “TOK MUDA”, ianya syarat yang perlu saya patuhi atas sebab sebab yang sungguh rumit untuk diperjelaskan …

TOK telah pun meninggalkan seluruh hartanya dan kebesarannya untuk bersendirian mengasingkan diri disebuah surau “taliban” didearah pendalaman… hanya kerana mengenangkan bahawasanya darah yang mengalir ditubuhnya sama seperti saya jua ianya telah menjadi satu tanggungjawap saya untuk melawatnya diawal setiap bulan purnama penuh…bukanlah menjadi satu beban kepada saya kerana saya jua telah sebatang kara sepertinya…saya berbesar hati sebenarnya….

Saya masih teringat akan pesan nienda saya… suami sejuta boleh dicari tetapi saudara, secair mana darah yang mengalir ditubuhnya ia tiada dua ataupun tiga ….kalau sudah tiada, diakhirat kelak baru berjumpa kembali…ianya sudah semacam satu tradisi didalam keluarga kami….darah lebih penting dari segalanya…

Saya tidak pernah bertanya kepada TOK mengapa saya diberi kepada kedua ibu bapa saya walaupun hiba mengenangkan apa yang telah berlaku, saya reda atas kehendak Ilahi…walaupun sehingga saat ini TOK tidak pernah dia memanggil saya dengan panggilan “anak” …tetapi saya dapat merasakan kehangatan kasih dari sinar matanya dan perbuatannya….jika saya sakit, beliau sanggup menompang lori utk turun ke kota ….dia pasti mengoreng beras dan kunyit jika saya cerit berit (puterinya buruk lantak ) atau menjadam dengan limau ketika panas datang meyerang ....masih saya ingat ketika saya disengat sang lebah durjana ketika memetik rambutan radum dibelakang suraunya…tidak tidur sepanjang malam beliau menjaga saya, menumbuk herba untuk dijadikan penawar…kasihnya sama seperti ayah yang telah menjaga saya selama 19 tahun…..

Ya, TOK tidak pernah memberi wang ringgit kepada saya apatah lagi tanah berekar…tetapi kasihTOK tidak pernah kering dan tandus, …sama penuhnya seperti kasih kedua ibu bapa saya yang telah pergi menemuai sang pencipta….cuma manisnya bersama TOK saya tidak pernah dipukul…sebab saya telah dewasa….saya bersyukur kepada yang ESA kerana saya diberikan begitu ramai insan yang sangat menyayangi diri saya…kalau dimasa kecil saya dijaga oleh nenda seperti menatang minyak yang penuh, kalau saya digigit nyamuk yang pasti satu rumah dihamunnya…ketika berumur 7 tahun saya mengenal erti kasih ayah dan ibu…ayah sanggup kelaut setiap minggu kerana ketika itu beliau tidak mampu membeli ketam dan sotong kesukaan saya dipasar, ketika penyakit asma saya bertambah teruk ayah sanggup menghisap hingus dan kahak saya diwaktu malam…….dan ayah meninggalkan saya ketika 19 tahun menemui ILAHI dan ketika itu saya menyesali kerana tidak dapat berjasa kepadanya….ketika saya berumur 25 tahun saya bernikah suami saya… betul kata org tua….sesayang mana pun suami terhadap isterinya tetapi kasih sayang nenda, ayah dan ibu tiada tolok bandingnya….sayang suami tak kan sama….suami tidak sanggup bercengking mata jika saya batuk sepanjang malam….paling tidak …dia akan tidur dibilik sebelah …suami tidak akan mengurut badan yang bisa sehingga kepagi kerana katanya ia ingin ke pejabat dng sesegarnya….kalau selalu kita merungut kesakitan…takut dimintanya pula seorang madu utk dijadikan penawar… tetapi kini pemberiannya melebihkan segalanya ….diberikan seorang yang tidak pernah saya duga….TOK….pemberian nie tiada tolok bandingnya lagi…. Ini adalah anugerah yang tidak terhingga….TOK ibarat ganti nenda, ibu dan ayah…tidak ramai yang bertuah seperti saya, mereka yang telah diambil digantikan dengan lebih baik ….bukan utk bermegah tetapi………saya hanya dapat memanjangkan rasa syukur kepada Sang Pencipta…sekarang saya percaya yang apa saja boleh diberi jika DIA berkehendakan….hanya yang perlu kita lakukan hanyalah meminta kepadanya….kerana DIA lah sebaik penjaga kita difana ini….

No comments: