Friday, December 10, 2004

KASIHMU JUA

Adakah??

kasih mu sepekat darah ditubuh ku ini
sayang mu semanis halwa madu
budimu seteguh sepohon tualang
seluas angakasa tanpa sempadan
sedalam lautan tanpa bertepi

Bawalah perkabaran ini wahai sang bayu
Mentari akan menghangatkan aku dipelukanmu
Sang hujan akan membasahkan kasihmu
Sang embun akan mentunaskan aku bersama nyawanya…

Kerana
Aku perlu tahu
Bagaimana kasih mu terhadap ku ….
Kerana kau sekali kau ucapkan kepada ku
Ayat keramat itu


Kekadang kita sebagai manusia amat payah utk membezakan kasih yg diberikan oleh seorang kepada kita

Saya juga tidak pandai menilai kasih…bagi saya jika suami mengatakan I love u…barulah kasih …bagi saya jika seseorang kasihkan saya , mereka perlu memberi secara solid …benda yang dipegangan, dirasa atau disentuh….mungkin kalau kata-kata kasar - saya seorang yg materialistik…..ohhhhh ya mungkin itu saya….mungkin kerana cara didikan saya atau cara pembacaan saya… ….saya hanya mula diajar mencium tangan ibu saya ketika berusia 20 tahun ..itu pun melihat seorang rakan yang asyik mencium tangan ibunya tidak kira waktu…ohhh ibu malu-malu ….mengeluarkan tangannya dan akhirnya butiran permata jatuh dari anak matanya ….ibu saya juga tidak pandai menunjukan kasih dan sayang nya dng cara belaian, pelukan ataupun ciuman …dan saya tidak salah kan ibu …saya faham cara ibu didik ….tapi saya tahu ibu terlalu sayang kan saya….kalau ibu berwang apa yg saya minta pasti ibu belikan…

Kini baru saya bahawasanya kasih itu sebuah pengorbanan…..kasih tidak boleh dibeli dng wang ringgit atau pun harta tetapi kasih dan sayang hanya dapat diukur melalui pengorabanan seseorang terhadap kita….seperti ibu yang sanggup bergadai nyawa utk melahirkan saya…ayah yang sanggup menebalkan muka berhutang hanya utk melihat anak gadisnya menjamah brani…suami yang sanggup berhempas pulas bekerja utk memberikan saya tempat perlindungan yang sangat selesa….TOK yang sanggup memanjat pokok tualang utk sebotol madu asli yang saya idamkan….itulah kasih yang tidak dapat dibeli walaupun berjuta ringgit diberikan….

Walaupun saya bukan puteri raja, saya bersyukur kepada yang ESA kerana apa yang dicurahkan kepada saya oleh mereka belum tentu sang puteri dinegara antah berantah dapat rasakan….Saya bersyukur yang saya sering dikelilingi oleh manusia yang sanggup berkorban nyawa demi saya… Mungkin nilah yang dikatakan kasih dan sayang ….tak ternilai dek permata sebesar gunung…


No comments: