Wednesday, February 16, 2005

ALLAH ITU KAYA


gambar



Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara ….
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Senang sebelum susah
Hidup sebelum mati …


“Allah itu kaya” ….Itu ayat mama yang acapkali di luahkan jika saya mengadu tentang kepayahan hidup bersaudara ….dulu saya tidak percaya tetapi sekarang memang betul apa yg dikatakan oleh mama “Allah itu kaya”…satu ketika arwah ibu sering berkata …segala perbuatan baik dan buruk akan di balas di dunia …sebesar kuman keburukan akan tetap dibalas di dunia ini ..jika tidak kita mungkin anak kita mungkin cucu kita ….kerana Allah itu seadil-adilnya ….

Jika anda mengikuti cerita saya …anda akan tahu yg saya ini telah dibuang keluarga …sudah 5 tahun lamanya saya tidak berjumpa dng makcik & pakcik di kampung….dng adik beradik pun saya sudah tidak semesra dahulu ….(kecuali dng adik perempuan yg bongsu) … bukan saya tak sayang mereka tapi biarlah saya yg beralah …tiada gunanya jika kita berjumpa bermasam muka …bertengang leher …biarlah saya yg berundur demi kebaikan semua …mungkin ketiadaan saya dikelumpuk mereka membuat kan mereka merasa tenang dan aman … 5 tahun saya membawa diri …saya menjadi pelarian dibumi sendiri tanpa sanak saudara utk menompang kasih …apatah lagi saya tidak mempunyai ibu dan ayah utk berteduh kasih … selama 5 tahun ini … hanya Sang Pencipta menjadi tempat saya mengadu …tempat saya menangis dan tempat saya meluahkan segalanya ….dan syukur walaupun saya kehilangan seluruh saudara …tetapi DIA memberikan RAHMAN & RAHIM yang tidak terhingga kepada saya ... saya di anugerah kan TOK, MAMA, SUAMI , BOSS YG SANGAT MEMAHAMI DAN JIRAN TETANGGA yang sangat baik….

Setelah 5 tahun saya bertapa membawa diri jauh dari mereka …. Akhirnya saya ketemu dng kaum kerabat di hari pertunangan adik bongsu….rupanya dunia sudah terbalik …betullah kata ibu dan mama ….5 tahun saja mereka apa yang saya rasa kan mereka rasakan sekarang ini …apa yg telah mereka lakukan kepada ibu, mereka sedang merasainya ketika ini … Allah telah tarik kesihatan mereka , Allah telah tarik kekayaan mereka, Allah telah tarik kenikmataan mereka …pabila saya melihat wajah wajah mereka, garis garis kehidupan telah mewarnai wajah-wajah mereka …..mata mereka sudah tidak punya seri lagi … … syukurlah semua nya telah dibalas kembali ….kejamkah saya ??? tidak itu satu pengajaran kepada saya kelak …jangan jadi seperti mereka itu …

No comments: