Tuesday, February 01, 2005

JIRAN TETANGGA….

Pagi tadi semasa perjalanan menuju ke tempat kerja ..saya mendengar radio ERA yang sedang mengupas persoalan mengenai jiran-tetangga…ada seorang pemanggil yg berkata bahawa ibu nya tinggal disebuah kawasaan perumahaan yg dikelilingi dengan jiran yg berbangsa asing (india & cina) lebih mengamalkan semangat kejiranan yg lebih baik jika dibandingkan beliau yg duduk dikawasan semua nya melayu….

Saya bersetuju dng pendapat pemanggil tersebut …kerana saya juga mengalami setiwasi yg sama…arwah ibu kami membeli sebuah rumah diport dickson yg rata-ratanya semua berbangsa asing, ketika ibu sedang sakit tenat (lumpuh separuh badan hampir 2 tahun dan ketika itu adik bongsu masih ditingkat 4 ) beberapa jiran indialah yg menolong ibu…setelah adik kesekolah …acie (gelaran yg kami berikan) akan datang menolong ibu setiap 2 jam sekali …sampai kan kadang kadang berak ibu pun dia yg bersih kan …(tanpa mengambil apa-apa upah dari kami sehingga kini). Acie bukanlah org miskin…anaknya seorang jutawan diPort Dickson …tetapi Acie tidak pernah berlagak sombong…dan selama 2 tahun , “Aya” (seorang jiran lelaki india ) yg membayar segala bil utilities kami …tanpa meminta sesen duit pun …betapa mulia nya mereka …sehinggalah kini setelah arwah ibu meninggal …Acie & Aya tetap membantu …adik bongsu saya telah berkerja dan tinggal sendirian di Port Dickson ….dan setiap malamlah Aya akan memastikan adik saya mengunci pintu grill…dan kadang kala meronda di persiktaran rumah kami ….pernah ketika itu adik saya masih belum bekerja ..Aya ingin membantu membayar cukai pintu kami ….betapa tingginya nilai mereka ….tetapi sangat berbeza dng jiran kami yang berbangsa Melayu berugama Islam ….jika arwah ibu meminta menolong membayar bill api …ditanya ibu ….mana pergi anak seramai 5 orang …..huhuuuuuuu….ketika adik bongsu di Universiti Malaya selama 4 tahun dicucuk nya ibu …katanya adik tidak belajar tetapi berpoya-poya sehingga tidak mahu pulang ke rumah jika cuti semester (adik saya ambil kredit lebih…) sehinggalah kini ….jiran-jiran melayu masih cemburukan adik...diumpat keji kami satu keluarga …disimbahkan darah ayam di depan rumah kami …dibuangnya kulit udang dan sisa makanan …biar berulat rumah kami …kerana beliau mengharapkan agar kami menjual rumah kepada beliau setelah ketiadaan ibu ….

Saya rasa arwah ibu lebih bernasib baik …ada jiran yg sudi menolong , tidak seperti nasib ibu mertua saya dikampung ….Ibu mertua saya tinggal ditanah tumpah nya sendiri…dikeliling rumah nya semua saudara sepusat ..dari makciknya sehinggalah ke kakaknya ….tetapi jangan nak harap kan menolong ..ibu hanya tinggal berdua dng ayah ..dan ayah bukannya sihat seperti bapa yg lain …pernah satu ketika …ibu yg sakit (pitam dan muntah), tiada sapa yg membawa ke hostipal …itu pun nasib setelah 2 hari ibu terlantar dikatil ..kak ipar saya menelefon ….terpaksa suami pulang membawa ibu dan ayah ke kuala lumpur ….sedangkan rumah kakaknya tidak sampai 20 hela ….tidak dijegoknya pun …kalau lah keras ibu & ayah tak sapa pun yang tahu ….

Orang melayu perlu berubah ….berubah mengikut cara islam ..yg dilakukan oleh jiran berbangsa lain mengikut ajaran yg dituntut oleh agama kita sendiri …agak memalukan kita yg konon nya sembahyang 5 kali, berpuasa dan menunai kan haji tidak mengamalkan nilai-nilai yg sangat penting yg dituntut oleh islam itu sendiri …..

No comments: