Friday, February 04, 2005

Sebuah mahligai

Sayang
Mahligai kita bina ini
Dari
kasih, sayang
Erat kasih kita

Sayang
Mahligai kita bina ini
Kita pasakkan dng
Saling mengerti
Akan sekukuh paksi bumi
Apabila dilambung ombak
Tidak akan bergegar ….

I’m not a perfect lady nor a perfect wife …. Itu lah kata saya kepada suami saya, sehari selepas kami diijabkabulkan… “U have to accept me who I’m”…..dia terkedu … “tolong jangan ubah saya kecuali anda ada alasan yang kukuh”….kata saya lagi kepada beliau 10 tahun yang lalu… hebat bukan??? Kerana ….sebelum berkahwin saya telah nyatakan segala kekurangan diri saya …saya tidak pernah kedapur, seumur hidup saya tidak pernah membasuh baju dng tangan, tidak pernah mengosok baju sendiri (semua nya dihantar ke dobi ) dan sesusah saya saya tidak pernah merasa hidup di hostel ataupun rumah sewa…dan saya juga suka bangun lambat ( paling awal dihari minggu …pukul 1 petang …ehehheheheh), saya tidak biasa meyediakan sarapan kerana ayah akan membeli sarapan setiap hari ….dan paling teruk saya liat utk bersolat …jadi kalau dia sanggup bersama saya masuklah meminang ..dan disebabkan itulah saya bukan menantu pilihan …kata mereka saya ini warga kota yg terlalu moden …kerana saya tidak pandai memasak tetapi mempunyai selera seorang putri ….tangan saya terlalu gebu utk menyiang ikan apatah lagi ayam, cucuk biras saya kepada ibu mertua…3 bulan suami saya menjamah nasi hangit…pernah ibu mertua cerit berit kerna makan kari saya … hahahahhahahah.. (satu pengalaman yang tidak akan saya lupakan seumur hidup)

Hidup berumah tangga kalau tidak dilambung omak itu bukan perkahwinan namanya ..tetapi kitalah yg perlu pandai melayarkan bahtera….utk itu saya memberi segala kredit kepada suami saya yang banyak bersabar dng saya …selepas tujuh tahun berkongsi hidup dng beliau ..saya banyak berubah …I become a better person …dari tidak tahu memasak …sekarang kak ipar terkedu bila menjamah NASI AYAM ...anak buah saya mengidam RENDANG MINANG setiap tahun …tok muda akan menagih ASAM PEDAS TERUBUK setiap kali turun kekota dan RINEE & YANIE selalu kepingin utk berjamu MASAK LOMAK CILI PADI dan biras saya belajar memasak SPAGGITE dari saya …bagus bukan dan bukan itu saja …rumah saya dijadikan rumah contoh oleh keluarga kedua belah pihak jika ingin mecari idea terbaru… dan saya juga sudah tidak bangun lewat (paling lewat dihari cuti …9 pagi)…begitu juga suami saya …he have change to a better person jua…dari pengotor jadi pembersih …meng-mop lantai dan membersihkan tandas adalah kewajiban beliau sekarang ini…

bagi saya….alam perkahwinan adalah alam yg begitu mengasikkan …ketengangan dan damai …apa tidaknya …..income kita bertambah (double salary)…ada tempat berpaut dan berlindung kasih (terutama saya yg yatim piatu ini) ….berkongsi cerita….dan berbagai lagi …dan saya tidak faham mengapa ada suami isteri yg setiap hari bergaduh tanpa henti …hidup ini terlalu singkat utk kita bersengketa …terlalu banyak perkara yg perlu kita titipkan dari pada asyik bertengar dan bercakaran…Saya tidak kata yg hidup saya sempurana…sedang kan lidah lagi tergigit …inikan suami isteri…tetapi bahtera perkahwinan perlukan tolak ansur..tarik menarik dan yg penting persefahaman …setelah 7 tahun belayar bersama …akhirnya saya amat meyukai kehidupan saya sekarang ini…..

No comments: