Saturday, February 19, 2005

MUHARRAM – BULAN PERTEMUAN …

Bulan Muharam bulan yg manis kepada saya secara peribadi ……bulan penuh rahmat…. [baca]… dan setiap tahun saya menantikan lagi keajiban setiap kali Muharram menjelma, mungkin kerana beberapa sebab. PERTAMA: saya dilahirkan pada bulan 12 Muharram ….[check it out]…. KEDUA: saya bertemu dengan TOK MUDA buat kali pertamanya jua di bulan Muharram … ada sinar kegembiraan di matanya …dikala itu saya tidak mengerti mengapa dan kenapa …kami masih asing diketika itu … kami hanya berbalas senyuman … dan selepas berjumpa dengan ToK Muda, saya bertemu dengan beberapa warga emas di bulan yang sama tetapi berlainan tahun sehingga lah saya telah menganggap mereka sebagai saudara saya , bertemu dengan Pak Ali & Tok Kuak yang telah saya kasih seperti datuk kandung sendiri … dan tahun ini keajaiban menjelma lagi… saya mengenali Ros secara tidak diduga …mungkin kah semua pertemuan ini memang telah dirancang dengan teratur kerana bagi saya didalam kehidupan ini tidak ada kebetulan … semua diciptakan dan di temukan bukan secara kebetulan ..setiap pertemuaan telah diatur dengan sebaik-baiknya oleh Sang Pencipta kerna DIA sebaik-baik pengatur … dan saya sentiasa mengharapakan ada lagi pertemuaan untuk saya berjumpa dengan berbagai manusia yang menjadi ikutan dan tauladan terbaik ….

Di setiap pertemuaan ada manis nya … Begitu juga dengan saya, sebenarnya saya manusia yang sungguh bertuah kerana masih ada yang sayang pada saya …masih ada yg mengingati diri saya yg kerdil ini, masih ada yang ingin bertanya khabar walaupun hanya sekali bersua muka …..didalam kegembiran ini masih tercalit sedikit kedukaan sebenarnya …. Ramai rakan yang tiada pertalian darah dengan saya lebih menghargai saya … tetapi saudara sendiri tidak mengendahkan diri saya, entah saya mati atau pun tidak …. Kata suami “Hanya Manikan mengenal Jauhari” mungkin untuk memujuk hati yang lara…. Dan eratnya perhubungan bukan tidak boleh diukur dengan berapa lama kita mengenali seseorang atau betapa pekat nya darah saya dan mereka … eratnya perhubungan itu adalah melalui sesebuah pertemuaan yang abadi, walaupun sehari saja…. Dan ia akan menjadi lipatan sejarah yg tiada tolok bandingnya … seperti agungnya pertemuaan ADAM dan HAWA di Arafah setelah 40 tahun dipisah kan… senikmatnya Nabi Nuh berjumpa daratan setelah bertahun tahun didalam kapal …. Atau sekasihnya Allah kepada Sulaiman dengan mengembalikan kerajaannya di 10 Muharram dan telah di ceritakan kepada saya bahawasenya setiap 1 Muharram adalah hari dimana berkumpulnya segala para wali-wali Allah disegenap buana…… entah betul entah kan tidak …hanya Allah saja yg lebih mengetahuinya …oleh itu jika ada diantara anda yang mempunyai pertemuaan yang tidak diduga di bulan Muharram … anda mungkin seorang yang bertuah … percaya lah kata saya ...

No comments: