Tuesday, February 15, 2005

Sudah selesai semuanya…

::Majlis pertunangan ::

Makan sirih berpinang tidak
Pinang datang dari Melako
Makan sirih mengoyangkan tidak
Togah dek menyombahkan kato pusako
Bukan lobah sebang lobah
Lobah bersarang di pohon nangko
Bukan ku sombah sebarang sombah
Sombah adat yo pesako

Perkara yang paling besar sudah diberes kan …dan semuanya telah selamat …syukur kepada Allah …kepada dia saja yg dapat aku meminta pertolongan…adik telah ditunangkan …dan amanah ibu telah saya jalankan apa yg termampu ….saya lega …sudah boleh tidur nyenyak ….kami ada 2 tahun utk membuat persiapaan pernikahaan ….kepada renee, mama, mak & along …terima kasih yang tidak terhingga …budi mu hanya boleh di balas di akhirat nanti ….

:: Ma’al hijarh ::

satu muharram
detik permulaan
dari kota mekah ke kota madinah
kaum muhajirin dan ansar bersatu .....

Maaf kerana terlambat benar mengucapkannya ….minggu nie sibuk saya sehingga kan tidak cukup 24 jam rasanya ….banyak perkara yg perlu dilakukan ….tetapi saya masih tidak terlambat untuk mengucapkan selamat meyambut Ma’al hijrah kepada semua pembaca…ya setiap tahun kita perlu berhijrah …utk kebaikan ..kalau dulu gaji kita 20 ringgit ..tahun ini kita perlu berhijrah ke 200 hinggit …tekad saya utk penghijrahan kali ini saya ingin menjadi manusia yang baik …saya ingin menjadi sebatang pohon yg rendang utk ungas dan mergastua menumpang teduh ….

:: Gong Xi Fa Chai ::

ayam berbagai ayam
ada ayam kampung
ada ayam pekan
ada nasi ayam
ada ibu ayam
ada anak ayam
ada ayam pencen


Tahun ini tahun Ayam …sebenarnya bangsa Cina lebih mempercayai benda tahyul dari bangsa kita …mereka kata Tahun Ayam tidak membawa tuah …entah mengapa ..mungkin rezeki ayam kais pagi makan pagi …dan perangai ayam memang teruk .. “telur sebijik riuh sekampung”… tapi itu dulu ..sekarang ayam hidupnya mewah …diberi makan dedak …harganya melambung lambung ….telurnya menjadi makanan semua bangsa …mungkin tuah ayam tahun ini lebih baik ....

No comments: