Sunday, June 10, 2007

I CAN MAKE A DIFFERENCE

Hanya Bumi saja tempat yang kita ada.. Bumi ibarat sebuah pulau di lautan yang luas.. maka kita patut menjaga amanah yang diberi untuk anak cucu kita. Saya dan suami sudah mula membuat resolusi untuk menyelamatkan bumi yang semakin nazak .. antara yang saya lakukan adalah

- menggunakan public transportation untuk kepejabat
- berjalan kaki kepasar
- Car pool jika ingin pulang kekampung
- menanam sayuran didalam pasu
- menanam pokok-pokok di kawasan perumahan seperti pokok jati atau pokok buah-buahan...
- Eat less on prcessed food.
- Membeli makanan tempatan
- membeli barangan di pasar tempatan dengan tanpa mengunakan kenderaan .
- mengambil buah-buahan dan sayuran - kurangkan memakan Mc'D, KFC dan sewaktu dng nyer . Kurang mengambil daging, ayam dan ikan.
- Tidak membazir dalam pengambilan makanan - kurangan membeli barang yang mempunyai least packaging.
-Reduce, Reuse, Recycle. Saya pakai barang sehingga habis - selagi boleh guna saya tak akan buang ... baju kalau boleh jahit jahit ... katil selagi tak reput takkan beli baru, begitu juga dng langsir, sofa dan lain-lain. Kalau orang nak buang barang saya pungut .... Jika barang yang saya tak pakai saya akan berikan kepada orang lain ... sebagai hadiah or door gift ..
- Vegetarian 1 minggu sekali.
- Jimat, jimat , jimat pengunaan air, api - tutup komputer jika tidak guna...tutup kipas jika tidak digunakan ... saya tidak menggunakan air-con, saya menggunakan lampu kalimantan yang lebih cerah .. saya mengeringkan baju dengan cahaya matahari , saya tidak menggunakan orang gaji , saya membersihkan rumah dengan tenaga saya sendiri, saya tidak membeli surat khbar - saya membaca di office.
-Kurang makan dikedai, memasak dirumah

Anda bagaimana???

No comments: