Sunday, July 27, 2008

KUALA KANGSAR II

Saya datang ke kuala kangsar bersama beberapa rakan atas misi kemanusiaan .. menderma sedikit apa yang kami ada kepada mereka yang memerlukan ... akan saya tulis satu entry mengenainya kelak. Ianya satu perjalanan yang saya nanti nantikan ... dan tidak terlintas dihati saya bahawa rombongan cik kiah kami nie di beri layanan yang begitu baik sekali ... saya ingat cuma pi melawat fakir miskin beri sumbangan dan pulang ... tetapi mungkin rezeki tuan puteri datang melawat negeri tok nenek nya ... tuan puteri di bawa bersiar siar sambil makan makan di kuala kangsar ... best bukan... hehehehhehe..

kami bertolak dari kuala lumpur tepat jam 7.00 pagi ... kalau diikut kan hati mahu saja saya batalkan hasrat saya untuk mengikuti rombongan ini, saya terlalu kepenatan .... sudah dua minggu saya tidak berehat ... dan jumaatnyer saya pulang kerumah jam 2 pagi ... menghabiskan segala kerja yang tertunggak ... kemudian saya terpaksa bangun jam 6.00 pagi untuk bersiap ... rumah bagai kan tongkang pecah ... mujur suami memahami saya ... memahami minat dan cita cita saya ... he give me full support... jika tidak saya sudah menyerah kalah ketika ini.

kami sampai jam 10.00 pagi dikuala kangsar ... selepas berjumpa dengan fakir miskin dan orang asli dari suku temengor kami bergerak ke bandarnya dan ini lah hasil nyer ... seperti biasa picture show thousand words....

muara sungai kuala kangsar


Selepas penat berjalan jalan sekitar bandar diraja, kami turun dan pi makan makan... biasalah orang malaysia ... sambil berlibur sambil makan makan ... Negeri Perak yang memang sudah terkenal dengan buah durian maka petang tadi kami dijamu durian sepuas puasnya ... bukan saja durian bahkan rambutan dan manggis juga dapat kami rasai. Yang lebih menarik kami makan di tepi sungai kuala kangsar di dalam park gitu ... ini lah kali pertama saya makan durian di park di tengah tengah bandar ... terasa macam di luar negara pun ada ...

makan durian di tepi sungai


minum cendol ... juga di tepi sungai

Angin yang menyapa lembut, deruan air sungai yang mengalir bersama kiauan burung menyanyi riang menambahkan kenimakatan kami menjamu buah buah tempatan ... cuaca yang sungguh molek sekali ... mungkin tuan puteri datang bertandang maka segalanya berjalan begitu teratur.. heheheheheheh .. selepas makan durian ... kami di bawa pi minum cendol lah di muara sungai ... sayang sekali air nyer keruh .. jika airnya jernih pasti ianya lagi menarik .. bandar diraja ini memang satu bandar yang unik ... dilingkari gunung ganang di sekeliling, gunung semangkol berbalam balam ... sungai yang melingari bandar ini sunguh meyamankan dan bangunan bangunan yang dibena sungguh cantik sekali ... selesai makan cendol ... kami dibawa pula makan laksa kuala kangsar ... mmmmm bagi yang sudah biasa dengan laksa nyonya ... laksa kuala kangsar kurang menarik rasanya... cair ... tapi mungkin sudah menjadi tradisi orang disini ... yang menarik mee laksanya dibuat sendiri dan rasanya seperti mee laksam .... lebih segar dan enak ...

pi makan laksa ...

selepas makan laksa perut semua dah macam bom ... mana taknyer .. durian + cendol + laksa ... huhuuuhuu very the malaysian right ... dlm bas ada yang kentut pun bau durian hahahahhahah ... mungkin semua telah kepenatan maka kami pun tido ... mana tak nyer perut dah kenyang, bas air-con best giler ... the best is tido ... lagi pun kami bangun seawal 6.00 pagi .. dah macam rombongan cik kiah lah pulak ...



penjual buah buahan , they look happy ya!!

sedar sedar bas dah berhenti rupanya dah sampai di tapah ... berhenti beli buah-buahan ... mmmmm kena lah balik bawa buah tangan ... so tapah terkenal dengan buah jambu dan limau bom ... hahahah saya tak paham kenapa ada orang suka lah sangat makan limau bom nie ... setahu saya limau bom nie untuk di beri kepada kuil kuil cina untuk persembahaan tok moyang mereka .. kita orang melayu do pi makan buah tu ... hahahhahaha ... so saya beli jambu yang tak de biji ... untuk abang kat rumah ... sebenar nyer ada beberapa tempat yang tak sempat kami lawati ... pokok getah yang pertama dan tertua di bawa kemalaysia dan pi makan kuih pau di tanjung malim ... dan sedih sebab tak dapat solat kat masjid ubaidah .... so mungkin sebulan dua nie nak ajak suami pi jalan jalan ki kuala kangsar sekali lagi lah ... huuhuuu macam tak puas lah pulak...

No comments: