Saturday, July 26, 2008

SEHARI DIKUALA KANGSAR

Hari ini lengkaplah penjelajahan saya di tanah melayu. Destinasi terakhir saya adalah di kuala kangsar. saya memang ternanti nanti untuk datang ke kuala kangsar. Dan hari ini impian saya menjadi kenyataan. Saya datang kesini atas misi kemanusiaan. Selepas berjumpa dengan beberapa fakir miskin dan orang asli ... kami di bawa berjalan jalan sekitar bandar kuala kangsar.

Dan saya sangat menyukai bandar diraja ini... sungguh romantis tempatnya ... sungai kuala kangsar adalah tarikan utama bandar lama ini. Rumah rumah lama yang utuh menceritakan tentang kegemilangan orang melayu satu ketika dulu. Sungguh sayang generasi muda tidak menjaga rumah rumah lama ini. Pihak majlis pebandaran juga perlu menjaga rumah dan bangunan lama disekitar bandar ini ... kalau semua bangunan lama ini di cat dng warna putih pasti bandar ini akan menjadi lebih istemewa...


sungai kuala kangsar mengalir dan menjadi tarikan utama... saya duduk seketika di tebing sungai sambil makan laksa dan minum cendol ... mmmm ... dan angin lembut menyapa bertanya kabar..

antara bangunan lama yang perlu dijaga ... kalau cat semua putih pasti menarik.
menarik bukan? tapi saya tak tahu mengapa ianya dibena di tengah tengah bandar dan apa fungsi nyer? budget utk kak pida kot.
jam di tengah tengah kuala kangsar

antara masjid yang tercantik di malaysia ... arkiteknyer orang putih ... hahahhaha ... orang yang sama membina bangunan ktm di kuala lumpur ...

istana lama tanpa paku... kalau datang ke kuala kangsar tak pi melawat istana ini bukan ke kuala kangsar namanya. sayang sungguh waktu melawat sudah selesai ... hanya mengambil gambar dari dlm bas saja.

istana perak. entah mengapa pintu pagar nyer terbuka ... mungkin ingin menyambut tuan puteri pewaris kerajaan kot ... hahahahahaha



No comments: