Thursday, December 25, 2008

semuanyer berubah kini

abang ipar ku telah selamat di kebumikan ... dia telah berjumpa dengan Sang Pencipta .. selamat dia di dunia sana.

Maka dia meninggalkan seorang balu (kak ku) 2 puteri dan 2 putera ... he has been a very good husband and father.... meninggalkan segalanyer ... cuma kini anak anak dan isteri nyer memerlukan moral support ... ya lah meninggal secara mengejut ... semua tidak bersedia untuk memikul tanggungjawab...apabila suami atau ayah berada bersama kita tak terasa keujudan dan tanggungjawabnyer atau kita merasa selesa dan selamat kerana kita tahu ayah , suami atau abang akan ada bila ada sesautu terjadi ...

tapi kini segalanyer perlu berubah ... ibu mesti memenganggan 2 tangunggjawab.. anak mesti memainkkan peranaan juga .. sudah tidak boleh manja dan setiap keputusan mesti tepat dan cepat ...

dan aku ... kehidupan ku juga kini berubah ... kalau dulu selesa hidup bersama suami di rumah ... kerja , balik, kemas rumah menjadi aturan hidup ... buat seketika aku dan suami akan berpindah rumah ... duduk di rumah kakak ku .... anak anak dan kakakku memerlukan lelaki di rumah ... untuk menjadi pembakar semangat dan tunggak kekuatan ... ada yang berkata mengapa perlu bersusah susah biar saja mereka berdikari .. sampai bila pula ingin bergantung hidup ..

aku juga pernah merasa kehilangan ayah diwaktu begitu muda... tidak siapa yang ambil peduli ... jadi aku faham perasaan anak anak sedara ku ... mereka ibarat anak ayam kehilangan ibu .. helang sentiasa berlegar ingin menyambar jika terlalai ... kalau bukan helang diangkasa musang sentiasa mengunggu.... maka menjadi tanggungjawab bukan seorang adik, emak sedara tetapi sebagai islam kita perlu menjaga sehinggalah mereka boleh berdikari ... besar pahala menjaga dan mengasihi anak anak yatim ...

berbalik kepada atauran hidup ku kini .... semua nyer berubah ... aku juga dalam proses penyesuaiaan ... kalau dulu semua sendiri ... kini ... anak anak sedara pasti call jika aku pulang lewat (huhuuuuuu) ... keselesaan sudah tidak ada dlm kamus ketika ini ... yang penting kini cuma anak anak ini perlu hidup dlm suasana ceria dan mampu berdikari kelak ... aku tidak mahu kesilapan yang sama berlaku kepada adik adik ku ketika ayah ku sudah tiada.

No comments: