Sunday, March 08, 2009

jalan jalan cari makan - brunei


nasi katok .. sedap giler .. nasi beras panjang panjang .. sambal dan ayam goreng seketul .. satu dollar je .. untuk sarapan pagi ..
hasil tangkapan laut .. mungkin datang dari sabah or serawak kot .. hehehehe


apam ... macam kuih pelita di sini kan



kuih udang sebesar pinggang ....




tapai brunei - pakai daun palas



masakan cina - sup
tak sah kalau jalan jalan ke mana mana tak cari makanan terutama yang tak de di tempat kita ... disini makanan mereka hampir sama seperti di tanah melayu cuma design nyer agak berlainan .. sudah tentu besar .. tak seperti disini semua nyer kecil kecil .. saya ingat lagi waktu saya kecil nenek dan emak kalau buat kuih pasti besar besar .. tapi bila dah kawin rupa nyer belah suami saya buat kuih comel comel .. sekali ngap je ... terus masuk mulut ... so bila sampai disini tengok kuih besar besar teringat nenek dan emak ... makan seketul dah kenyang giler .. hahahah
disini mereka suka makan roti dan kek .. banyak kedai kek dan roti (maaf terlupa nak ambil gambar )... tapi saya giler bila tengok banyak benar kuih melayu yang dah tak dapat di tempat kita .. terutama apam yang besar besar .. atau apa sekarang lebih kepada apam nyonya .. satu lagi yang saya suka .. NASI KATOK , kami makan waktu pagi .. macam makan nasi lemak lah disini .. sedap dan kenyang .. saya berkongsi berdua .. tak habis kalau makan seorang seorang ...
satu lagi .. saya mabuk cokelat .. disana murah murah ... mmm



No comments: