Thursday, March 26, 2009

LESUNG BATU


Bukan melayu jika di rumah tidak mempunyai lesung batu.


Lesung batu kini menjadi pilihan rakan rakan saya dari eropah. Jika datang kesini pasti mereka mencari lesung batu ... tanya saya buat apa dengan lesung batu ... mereka kata dok tumbuk rempah ratus ... wahhhhhhhh ... sudah gokal rupanya lesung batu ...


ketika saya berkahwin ibu mertua menghadiahkan kami lesung batu ... mula mula tergelak lah jugak ... tapi kini ia adalah diantara koleksi peribadi yang paling saya sayang ... ia bila menumbuk sambal belacan pasti teringat kan ibu mertua ...


yang paling meriah apbila menumbuk tengah tengah malam buta ... satu bangunan terasa gegarannya ... mmmmm

dan saya sukakan lesung yang kasar ... dan semakin lama memakai ia akan menjadi licin dan bulat ... dan lesung batu dirumah saya sama umurnya dengan umur perkahwinan kami ...

No comments: