Sunday, March 01, 2009

BRUNEI DARUL SALAM


Saya baru pulang melihat lihat negeri orang ... ya bak kata pepatah "Jauh berjalan luas pemandangan.." Bila saya kata saya ingin ke Brunei ramai yang tertawa dan mencebik ... kata mereka tak de apa yang hendak di lihat di Brunei .. satu jam pusing pusing pekan dah boring ... lebih bagus ke Kota Kinabalu atau ke Kucing, lebih happening nasihat sang sahabat...

Memang sangat sukar untuk ke Brunei .. terutama bagi saya yang agak takut bila ingin berkelana luar dari di luar tanah melayu seorang diri ... saya selalu pastikan jika ingin keluar melawat diluar negara perlu berteman atau secara berkumpulan ... jika ke singapura masih boleh saya gagahkan kerana mempunyai saudara mara disana ...

Kali ini ada sahabat yang ingin ke sana dan ajakan beliau bagaikan disorong kan bantal ... saya .. secara berkumpulan untuk menghadiri satu majlis undangan NGO dari sana, meraikan kanak kanak istemewa... apa lagi terus bersetuju dan terus korek tabung cap ayam ...

tidak banyak aktiviti yang dapat saya terokai .. ya lah cuma sehari di sana ... yang pasti saya akan datang kembali ... saya sangat sukakan negeri ini .. penuh dengan adat resam orang melayu dan ciri ciri islam dan kemelayuan masih tebal disini...jika anda ingin merasaikan bagaimana rasa kesultanan melayu dahulu kala ... brunei akan memberikan rasa itu...

Disana saya pi sight seeing di sekitar bandar ... sungguh menarik .. menaiki bot pusing pusing melihat perkampungan air- indah seperti di venice, pi melihat istana, pi melihat masijd yang disaluti emas dan makan nasi katuk (sungguh murah hanya 1 dollar sahaja...), dan orang brunei pandai masak ... masakan melayu dan cina dimasak dengan enak sekali ... mereka pandai buat tapai dan apammmmm - walaupun hanya di jual di tepi jalan, oh ya saya juga mabuk cokelat disana .. semua nyer murah murah belaka ... saya borong hampir 50 dollor hanya untuk cokelat (kalau orang malaysia ... pergi kemana pun mesti memborong..hahhhahaha) ya kalau di bandung anda perlu membeli pakaian dan kalau disini mesti mencari nasi katuk dan cokelat ... jangan beli di airport ... tetapi mesti membeli di pasar raya ...tersangat lah murah nyer ...

orang brunei sangat ramah dan berbudi bahasa terutama kepada kaum wantia dari malaysia ... hehehhe ya kata mereka orang wanita melayu dari semenanjung amat lembut dan berbudi bahasa ... mereka mudah tersenyum kepada sesiapa ... mereka suka makan kek dan roti ... air kelapa amat mudah didapati ... sungguh enak minum air kelapa ditepi muara sungai ... bandar mereka sungguh bersih tidak seperti di kuala lumpur ... kotor dan berdebu dan berbau hamis ... sungai mereka di jaga rapi ... walaupun rumah di bena di tepi tepi sungai tetapi sekeping sampah pun tidak ada yang terapung di dada sungai ... sekolah, masjid dibena di atas air ... sampah dibungkus rapi dan diletak di tepi tangga .. ada bot sampah yang akan menganggkut sampah ... sesuatu yang boleh kita pelajari dari mereka cara menghormati sungai yang dianugerahkan oleh sang esa kepada manusia....

sesiapa yang suka barang lama ... brunei adalah syurga ... ya saya menjumpai buku lama , bertulisan jawi ... buku syair rakis karangan pengiran shahbandar md salleh sayayang ingin saya miliki sekian lama telah juga saya jumpai di pasar tamu kianggeh... dan saya juga bertuah kerana di belakang pasar tersebut bersemadinyer pengiran salleh ... dapat saya memyedekah sepatah dua surah kepada beliau ...

cuma saya kesal kerana tidak dapat melawat Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin ... tension betullah ... nampaknyer saya perlu kesana lagi ... tidak kira berapa harga akan ku terbang kembali kenegeri ini ...

No comments: