Tuesday, March 03, 2009

SYAIR RAKIS dalam pelukan


memang telah menjadi harapan dan impian untuk memilik buku syair rakis karangan pengiran shahbandar pengiran md salleh ini. Syair rakis menceritakan bagaimana sarawak dan sabah yang satu ketika dulu adalah tanah jajahan brunei telah di beri kepada inggries ...

Pengiran salleh telah cuba untuk menasihati sultan dan kaum kerabat diraja tetapi nasihat beliau tidak diendahkan bahkan beliau dibunuh .. dan akhirnya sarawak dan sabah jatuh ketangan britih !!!. Syair ini patut di milik setiap bangsa melayu untuk dijadikan pedoman.

memang menjadi niat untuk mencari naskah syair ini apabila saya ke brunei .. puas mencari di toko toko buku tetapi hampa .. tetapi buku ini saya jumpai di tempat yang sungguh tidak disangka sangka .. ketika ke pasar Tamu Kiianggeh - terjumpalah saya satu gerai menjual barang barang lama ... dan disebalik ada buku ini ... gireng betul hati saya ... saya terus membeli dengan harga 10 dollar ... sedang saya melihat lihat .. pakcik yang menjaga gerai memberitahu bahawa pengiran md salleh dikebumikan di belakang gerai beliau .. saya sungguh terkejut .. ya dibelakang gerai tersebut ada tanah perkuburan ... terus saya ke sana dan membaca sepotong dua ayat .. impian saya menjadi kenyataan ... dapat buku dan ketemu dengan kuburnyer sekali ...

No comments: