Friday, September 11, 2009

cecaluk

Cencaluk dibuat daripada udang geragau. Ia boleh di beli di gerai-gerai tepi jalan terutama gerai-gerai yang terletak di tepi tepi persisir pantai kawansan Tanjung Keling hingga ke Sungai Udang. ohhh tetapi kini segala ceruk melaka boleh di beli.

Cencaluk kaya dengan zat protin. Rasanya amat sedap untuk dijadikan sebagai pembuka selera . Cuba masukkan hirisan bawang besar dan perahaan air limau kasturi.

Cara membuat Cencaluk

Udang geragau dicuci hingga bersih kemudian dituskan

Campurkan 2 mangkuk udang geragau dengan 1/2 mangkuk nasi putih, 1 cawan air didih nasi, 4 camca besar garam.

Masukkan campuran tadi kedalam pasu yang bersih, tutup dengan kain putih ketat-ketat dan perap lebih dari 3 hari.

Ketika hendak makan, masukkan sedikit kedalam piring , ptong bawang besar, lada hidup dan air limau kasturi.
Botol botol Cecaluk di jual di Pasar Alor Gajah, - Melaka.. Kedai Mak Busu anak Nenek Maimun...


Kini zaman telah berubah, aku tidak malu lagi untuk membeli botol botol cencaluk untuk dijadikan sebagai buah tangan kepada rakan rakan dan jiran jiran yang berlainan negeri ... kalau di kelantan terkenal dengan budu .. orang melaka juga tidak kalah dengan cencaluknyer ... bersih dan dan warnanyer menarik ... berwarna merah jambu bertutup kuning membuat ianya nampak enak dan mudah dipasarkan... ya orang melaka ada product yang boleh dibawa ke pasaran antarabangsa .. jika barat berbangga dengan sosnya ... kita patut berbangga dengan cencaluk, budu dan kicap ... ya yang ini lebih istemewa ... cencaluk ini di buat di Selandar, Jasin tempat ibuku dilahirkan dan dijual di pekan bapaku dilahirkan ... adakah ini satu kebetulan?

No comments: