Friday, September 11, 2009

sambal tumis ikan bilis

Bahan
Lada Kering - direndam dan dikisar sehingga halus
8 ulas bawang merah (lebih banyak bawang lebih enak)
3 ulas bawang putih
belacan
air asam jawa
gula dan garam secukup rasa minyak masak
ikan bilis di goreng
bawang besar

Cara memasak
Ikan bilis dibuang perut. Digoreng garing
Lada, bawang dan belacan di kisar sebati
Panaskan minyak masuk semua bahan yang dikisar, tumis sehingga garing dengan api yang kecil.. lebih kecil lebih baik ..
Setelah cili garing , masuk air asam sehingga sambal mendidih masuk garam gula ikan bilis dan bawang besar yang dipotong bulat.

Petua: makan dengan nasi panas atau nasi lemak. boleh diganti dengan udang atau petai.

::

Sambal tumis ikan bilis adalah kegemaran cucu-cucu nenek ton. Kalau berkumpul di rumah tua nenek dikampung baru alor gajah melaka, sekawah sambal tumis dimasak untuk dijamah bersama sama. Ya nenek ton mempunyai anak yang ramai - 14 orang kesemuanya dan cucu-cucunya berpuluh, maka menu sambal tumis amat sesuai kerana ianya menjimatkan dan sedap untuk dimakan.

Hampir kesemua cucu cucu nenek suka yang pedas pedas tidak seperti si kecil lela yang tidak menjamah cili-cilian. Maka sikecil lela tidak dapat mengingati memori rasaan sambal tumis nenek yang sedap dan enak...sikecil lela cuma mendengar cerita diturun kan dari ibu dan melihat bagai mana si noni manis mengaulkan nasinya bersama sambal tumis merah menyala dan dimakan begitu saja dan terloponglah lela kehairanan melihat bagai mana waris waris nenek ton boleh mengnikmati nasi merah menyala dan sepedas membara. Atau kagumnya lela melihat bagaimana abang amir dan abang roslan boleh bertambah nasi hanya dengan sepiring sambal tumis sehingga tertitik butiran mutiara peluh didahi ketika kenduri kendara dirumah tua nenek... ohhhh Tuhan kasih sayang yang memberi rezeki halal kepada keluarga kami, memori yang tidak mungkin lagi dapat ku lihat di dunia yang nyata.

Atau kadang kala ku masih terdengar ketukan batu lesung si-dara nana didapur menumis dan terbau bau belacan dan cili ditumis mesra ... setelah ketiadaan nenek. Abang Amir, penghulu cucu cucu dari jalur nenek ton telah mengajarkan resepi nenek kepada kepada kak long zai, isteri tercinta... ya sambal tumis kak long sama seperti air tangan nenek tetapi melihat kak long mengoreng sambal membuat saya kalah dengan kesabaran untuk menumis ... api yang kecil di tumis berjam jam menjadikan sambal tumis recepi nenek boleh disimpan berhari hari tanpa ada peti sejuk....sudah turunkan recepi ini kepada hanim dan naziah? atau hanif dan asraf akan mewarisi sambal moyong mereka.

Kini setiap kali ku jamah sambal tumis ikan bilis...air mata ku tertumpah ke nasi .. dengan hanya berlaukkan sambal tumis dan sayur sawi rebus, waris waris nenek ton berkumpul dan beramah mesra. Itu semua tidak mungkin akan terjadi lagi... waris waris nenek sudah bertebaranan jauh mencari jalan hidup sendiri. Dan demi masa entah bila kami berkumpul semula seperti satu ketika dahulu.. pasti rumah tua nenek berbau wangi dengan cili dan belacan menyambut helaian tawa waris waris yang telah lama merantau...

No comments: