Saturday, April 30, 2005

ULASAN FILM : TENTANG DIA

Kerana ingin lari dari kekalutan hidup yang tiada penghujungnya saya mengambil keputusan untuk merehatkan otak yang telah tepu ini dan jawabnya – pergi menonton dengan seorang kenalan di KLCC petang tadi … saya poteng kerja dan dia ponteng sembahyang Jumaat…

Terima kasih sahabat kerana menemani saya yang sedang biol ini …kata sahabat sedikit sebanyak telah mengubat keresahaan yang bersarang dilubuk hati nie …. “kak lela seperti wanita yang penuh dengan nilai kemelayuan….” Apabila ayat itu keluar dari mulutnya saya bagaikan diawangan …. Kalau suami mendengarnya pasti dia tersenyum geli.

Saya dan sahabat pergi menonton “TENTANG DIA”… seumur hidup saya tidak pernah menonton cerita indon … ini adalah sejarah (mungkin kerana saya telah biol ketika menerima ajakan sabahat tanpa berfikir) tetapi nasib masih menyebelahi saya …. Ceritanya sungguh mengasikkan …buat kali pertama saya jatuh cinta dengan gadis indon … sungguh ayu dah manis mereka didalam film ini - hanya berjeans dan t-shirt sudah cun banget dan syukurlah berbaloi rasanya poteng kerja dan lunch date dengan sabahat (semuanya bayaran Sdn Bhd…. Heheheh). Dan kata-kata Rudi kepada Gadis didalam film ini “sekolah yang paling bagus padaku adalah sekolah kehidupan…” wahhhhh macam pernah dengar ayat nie … Mas ayat ko diciplak oleh Melly Goslow lah …huhuuu ko kena mintak royalti nie ….

Saya sukakan cerita ini, saya sukakan kata-kata puisinya, saya sukakan lagunya, saya sukakan pelakonnya terutama watak Gadis dan Rudi … wajah-wajah mereka seiras dengan wajah orang Malaysia … wajah Rudi mengingatkan saya kepada Erma Fatimah ketika muda… wajah Boss Rudi pula mengingatkan saya kepada si-Kuman, sedibik … dan perwatakan Gadis … seakan-akan watak CT.. dan yang pasti saya akan pergi menonton sekali lagi kerana saya tidak puas dengan kata-kata puisinya (salah-salah terpaksa beli DVDnya …nak salin semua ayatnya…) kata-katanya dibawa secara sepontan tetapi kepada yang mengerti peritnya sebuah kehidupan akan terasa pedihnya… Menonton cerita ini, barulah saya kenal berbagai jenis cinta, saya dikenalkan cinta lelaki kepada wanita, cinta wanita kepada wanita, cinta seorang adik kepada kakaknya , cinta seorang majikan kepada pekerjanya dan yang lebih manis cinta Tuhan kepada makluknya…. Dan yang lebih hebat film ini mengajar saya melihat cinta pada sudut yang berbeda bagaimana mudahnya cinta kita kepada seseorang disalah ertikan walaupun diluahkan pada insan yang bertutur dng bahasa dan budaya yang sama. (Gadis merasakan hubungannya dengan Rudi adalah hubungan sepasang kekasih - cinta terlarang akan tetapi si-Rudi sebenarnya mencintai Gadis seperti adik kandungnya sendiri… pelik bukan???)

Dan didalam film ini juga mengajar kita tentang reality kehidupan iaitu KEHILANGAN … setiap manusia perlu menerima satu hari nanti kita pasti kehilangan orang yang kita cintai…. “hidup ini cuma ada dua iaitu cinta dan kematian …” kata Rudi di akhir cerita… jadi semakin kita mencintai seseorang kita pasti akan merasai kehilangan – mereka akan seiringan …dan ia juga telah mengajar saya cara yang terbaik utk mengurangkan kesedihan apabila kehilangan itu datang… dengan menikmati setiap detik kehidupan ini bukan untuk berduka cita atau memikirkan kegagalan kita..kita perlu bergerak kehadapan, sejarah silam hanya utk pedoman agar kita lebih berjaya.

Dan akhirnya film ini mengajar saya tentang dia (manusia dikeliling saya) … kita selalu merasakan kita adalah manusia yang paling malang didalam dunia ini, kita tidak pernah ambil kisah tentang perasaan rakan-rakan kita atau orang yang mencintai kita sepenuh jiwa dan raga … sama ada mereka sakti, sedih atau menderita… seperti watak Gadis yang hanya memikirkan kesedihannya apabila dia dikhinati oleh oleh teman lelaki dan sahabat karibnya…Gadis tidak pernah terfikir bagaimana keadaan Rudi sebenarnya … Sakitkah si-Rudi itu , dari mana asal usul Rudi itu sebenarnya … Gadis terlalu memikirkan tentang dirinya saja …. Gadis seakan terlupa bagaimana sakit dan sedihnya hati Randu bila cintanya tidak berbalas dan lebih menyedihkan Randu di cerca dan dikasari oleh Gadis…. Gadis tidak terfikir tentang bagaimana terhirisnya hati gadis lain bila Randu melupakan mereka hanya inginkan siGadis yang “gila”…ironik bukan …. Ohhhhhh saya sukakan cerita nie …jalan cerita yang bersahaja dan santai..tanpa nilai unsur sex yang melampau ….tanpa menghina bangsa lain seperti didalam film Sepet dan yang lebih indah ceritanya berlapis … jika anda minda kelas ketiga anda cuma nampak cinta wanita + wanita bernafsu gersang dan jika anda ditingkat yang lain … anda pasti nampak cinta antara pencipta dengan makhluknya …apa apa pun … pi tengok sendiri lah … bawa tisuuuu banyak sikit ya … kalah cerita hindustan…

Nota:
Setelah menonton cerita nie semangat saya mulai pulih … saya sudah nampak apa yang perlu saya lakukan untuk diri saya … syukurlah … saya sudah dapat penawarnya … terima kasih sahabat ….

No comments: