Wednesday, August 24, 2005

::AMANAH...

Entah mengapa dua tiga menja nie setiap kali saya bertemu sedara-sesakat, soalan cepu emas akan diajukan kepada saya. Bila nak dapat anak or bila nak beranak or kenapa tak beranak? Inilah salah satu sebab mengapa saya tidak suka berjumpa sedara mara. Hanya tuhan saja yang tahu betapa rimas nya saya untuk tidak menjawap soalan sebegini.

Bagi saya, anak, kesihatan dan harta adalah kurniaan Tuhan..dia yang menentukan segalanya...terutama ANAK, KUN kataNYA terjadilah ia..tak lebih tak kurang..

siapa yang tidak mahu zuriat mereka sendiri, at least seorang..tapi semuanya ditangan ALLAH jua seperti nabi allah Ibrahim walaupun isterinya Sarah dah berusia 100 tahun atau lebih tapi allah nak bagi dapat juga dia. itu yang saya pegang dan saya reda.

Orang tanya saya kenapa tak pergi berurut tak berusaha..daya dah malas nak terangkan dari a to z

Tapi diam saya jua punya tahap..kadang-kala meletup juga mulut lezer ini, sukar menjadi orang muda..menjawap dikatakan kurang diajar tak menjawap kepala kita dipijaknya.

Saya nerasakan anak adalah amanah dari Allah maka kita perlulah memberi yang terbaik kepada mereka terutama dari segi pelajarannya. Buat masa ini saya merasakan yang saya tidak mampu untuk mengalas amanah itu, terutama dari segi masa dan kewangan dan saya tahu ada yang akan menasihatkan "setiap anak ada rezeki mereka". Saya fobia bila mengenangkan ketika saya hidup susah. tiada wang utk membeli buku rujukan, tiada wang untuk kekelas tambahan dan segalanya. Bukan untuk berbangga, saya telah membersarkan adik bongsu saya bagai kan anak sendiri terutama dari segi kewangan cukuplah amanah yang saya tanggung ini, anggap saja saya sebagai ibu muda yang anak nya sudah lepas segalanya, kerana saya tahu tidak ramai yg berumur seperti saya yang telah menjalankan tugas membesar dan mengkahwinkan anak dikala ini. Angan saya setelah selesai segalanya saya ingin belajar, berkelana dan beramal, tapi mana tahu selepas ini tuhan mengamanahkan saya dengan zuriat, saya terima dengan reda tapi biarlah itu semua urusan dia saya terima seadanya..dia bagi saya bersyukur dia tak bagi pun saya lebih bersykur..kerana "anak dan harta adalah duganan bagi manusia".

No comments: