Wednesday, August 03, 2005

sahabat dimanakah kau selama ini

kami punya ramai sahabat yang hanya mengingati kami diwaktu susah...biasalah lela hanya diingati ketika diperlukan... ada satu sahabat ini sudah hampir setahun tidak muncul tiba-tiba dia menelephone kami ...suruh tengokkan isteri nya dirumah...katanya ada lelaki di depan pintu rumahnya ...dia di shah alam ... dia suruh aku teman kan isterinya yang sedang ketakutakan ...bukan aku tak nak tapi aku tak kenal isteri nya ...dia hanya kenalan suami ku ... isteri nyer memang bukan jenis bergaul dng kawan suaminya ..mungkin aku tidak setaraf dng nya selama ini ...huhuuuu

dlam marah marah ini aku masih memujuk hati ...lagi pun rumah nya bukan jauh benar ...hanya perlu berjalan 5 min dari rumah ku ... teringat yag mereka tidak punya sapa di kl ini duduk merantau ...maka kami gagahkan kerumahnya ... takut pula mana tahu mati keras ...suaminya akan salah kan aku ...hahahah

kami pergi melawat ... setelah diketuk pintu hampir 10 min baru dibuka pintu ... aku masuk tengok semuanya ok ..aku beri no telephone ku (jika ada yang diperlukan..aku beri alamat rumah jika dia takut utk seorang diri ...dan aku balik... tapi didlm kepala ada beberapa soalan yang tidak terjawap ... masalahnya bukan sepatutnya dialami oleh org yang telah berkahwin..bagi aku masalalh yang dialami nie sepatutnya anak dara (lelaki datang kerumah marah-marah ...siapa lelaki itu?? kan dia punya suami ??? tak marahkah suami nyer ??? bagai mana seorang lelaki yang boleh masuk kerumah wanita yang telah berkawin ??? dan suami nya...sudah dayus kah pula dia...

yang pasti ...aku mengeleng dan suami ku termenung..macam macam jenis manusia sekrang nie ... yg belum kawin gatal nak kawin ...yang dah kawin masih mahu mengaku dan hidup seperti orang bujang ....

:: aku tidak seperti dulu..

setelah bulat tekad ku utk mendirikan rumah tangga ... aku berjanji pada diri ku sendiri...aku mahu menjadi isteri yang baik tidak kira apa dugaannya ... aku mahu bina hidup baru ...kalau dulu semasa bujang aku boleh keluar dng siap yang aku suka ...pukul berapa mahu pulang ..kemana aku mahu pergi dengan siapa tidak dipeduli ..yang aku jaga cumalah perut ku tidak akan memeboyot ...tapi setelah bergelar isteri, aku dengan sendirinya membataskan diri ku ... jika aku pulang lewat ...aku akan call suami dulu ... bukan dia mengkongkong tapi aku yang buat sendiri ...aku cuma keluar dng rakan wanita je ... dan yang pasti aku akan cuba pulang sebelum pukul 8.00 malam ...aku tidak punya rakan lelaki ..walaupun dulu aku punya ramai sahabat dari berlainan jenis .. suami ku tidak pernah melarang tetapi aku yang sendiri membataskan diriku ...aku sedar aku isteri kepada suami ku ... buruk baik namanya ku bawa hingga ke mati ... dan bila terjadi perkara diatas aku ... tidak dapat menerima ...semoden mana pun hidup kita ...kita masih dlm lingkungan agama dan budaya ketimuran ...itu bagi aku ...

No comments: