Wednesday, November 09, 2005

apa yang saya nampak

[READING PLEASURE]
:: Businessman has taken our raya & deepavali::
:: Hari Raya dan Deepavali ::

:: Wang segalanya ..

Kadang kala kita terlupa dan leka … bahawasanya saudara dan sahabat cuma datang seketika … sukar untuk mencari rakan menangis, sahabat yang mahu mendengar rintihan kita…nampaknya aku masih tidak belajar dari kesilapan yang lalu…aku tidak akan menyalahkan sesiapa kecuali aku … Kini aku menyedari bahawasanya hidup berkiblatkan wang…. Wang penentu segalanya … wang boleh mengakburi segalanya tetapi apabila tidak berwang barulah segalanya nampak nyata dan lengkap..

Saya masih ingat ketika kecil dahulu … ketika satu ketika dahulu perniagaan ayah jatuh merundum … semua saudara menjahuikan diri … takut untuk bertemu ayah …. Takut ayah meminjam wang dari mereka ….apa yang kami lakukan semuanya salah dimata mereka…. Kami hidup tanpa pertolongan dari sedara mara … sehinggalah ayah menghembuskan nafas … ayah membawa diri … tidak mahu ditanamkan dikuburan keluraga … pesan ayah agar ditanamkan dia di satu dearah yang asing tanpa dikelilingi oleh sedarahnya…

Kami yang masih mentah meniti hari hari yang kelam, tidak tahu apa yang ada dihadapan, hanya berserah pada yang Esa … sandarkan harapan kepada nya …akhirnya kami tidak diendahkan langsung .. yalah sapalah kami … tidak berguna … takut nanti kalau terlalu baik ingin meminjam wang persekolahan …

Tetapi ku pegang kata kata azimat “rezeki datang dari Allah bukan dari manusia”… sedikit demi sedikit kami bangun tegak melawan arus … dan akhirnya berjaya sekarang kami berjaya dimata mereka… dan kini mereka cuba menyambung tali persaudaraan… bagi diriku semuanya sudah terlambat … tali itu sudah tidak bermaknanya lagi … apalah guna tali yang berlandasankan wang dan darjat …


:: dimanakan pegangan saya..

Seorang pembaca ber-emilan, bertanya kepada saya, pihak mana kah saya ketika ini.. umno atau pas atau keadilan … Saya tersenyum…mungkin ramai pembaca saya yang merasakan tulisan saya selalu membangkang bermakna saya dipihak lawan …

Setuju tak semestinya saya suka dan membantah tak semestinya saya benci … saya boleh terima kedua dua belah pihak jika ia boleh membantu orang melayu dan islam secara total .. tidak kira datangnya dari pas, umno mahupun keadilan …

Saya marah apabila Dr Mahadir memalukan Anwar Ibrahim sebegitu rupa… sebagai orang Islam Anwar tidak patut dilakukan sehingga begitu …tetapi bagi saya Anwar bukan calon terbaik utk dijadikan next Perdana Menteri…

Saya marahkan UMNO kerana menipu dalam pilihanraya tetapi saya sangat sukakan Pak Lah dan arwah Endon dan Noli … mungkin kerana songket, batik dan kebaya telah terkenal diseluruh dunia… banyak idea baru telah dilakukan oleh Pak Lah … Saya sukakan Nik Aziz tapi saya tak suka PAS … mereka terlalu mengArabkan Melayu …

Tidak semua yang dilakukan oleh UMNO itu jahat … dan tidak semua yang dilakukan oleh PAS itu baik… yang penting …keduanya perlu seiringan… tetapi utk Najib (anak kepada Tun Razak) dan Hihamusddin (cucu kepada Dato Onn ) & Mukriz (anak kepada Mahadir) saya memang bangkang jika mereka dijadikan next PM kerana saya tidak mahu kerusi PM dijadikan kerusi kaum kerabat …

No comments: