Tuesday, July 19, 2011

daging panggang



bila bersalin ... makanan adalah sangat penting .. kalau boleh makanan yang di makan mesti yang sihat, berzat utk mengembalikan tenaga yang telah hilang.


secara peribadi saya tidak tahu sama ada saya ini seorang yang kuat yang berpantang atau pun tidak ..


menu daging salai bersama air asam ini antara menu yang saya gemari ketika berpantang.


caranya mudah sekali ...


daging dihiris nipis (daging baru), gaul dengan kunyit dan garam , panggang sehingga garing...

air asam pula .. perah asam jawa, sedikit bawang dihiris halus ... makan dengan nasi panas .. pasti selera datang dengan cepat sekali ...


Nota: ada yang tidak mengambil daging ketika berpantang .. kata mereka daging agak panas .. tapi orang kelantan memang mengambil daging salai ketika bersalin, secara peribadi saya mengambil daging dan tenaga saya pulih dengan agak cepat (saya kehilangan banyak darah ketika melahirkan) ... tetapi saya cuma mengambil daging seminggu sekali ... mungkin zaman dulu dulu daging adalah menu yang agak mahal maka agak kurang orang kita mengambil daging sebagai menu ketika berpantang.


satu lagi ramai yang merungut bagai mana nak menyalai daging atau ikan di rumah terutama jika yang duduk di flat, apartment atau pun rumah teres .. selalunya jika ingin menyalai perlu ada kayu api atau di rumah kampung ... proses menyalai dirumah saya mengunakan oven ... dan ianya agak mudah, cepat dan bersih ...


a

No comments: