Thursday, March 18, 2004

SAMPAH-SARAP

Sampah didesfinasikan sebagai benda-benda / kotoran yg perlu dibuang (daun-daun kering, kertas-kertas kotor, taik ) atau lebih mudah bahasanya ~ sesuatu (benda atau orang) yg tidak berharga atau berguna , org yg hina dan pabila terlampau banyaknya sampah boleh pula menjadikan manusia / bangsa lain naik menyampah dan akhirnya tidak tertahanlah lagi kesampahan ia dijadikan tempat persampahan.

Manusia selalunya benci pada sampah mungkin kerana ianya meyemakkan, memualkan dan meloyakan. Sampah cuba disembunyikan jauh dari pandangan tetapi kekadang mengeluarkan bau yg meloyakan dan akhirnya terpaksa dibuang secara sembunyi untuk menutup malu.

Dahulu sampah adalah barang yg tidak berharga….dibuang dan dibakar terus tetapi sekarang tidak lagi ..sampah adalah emas…tidak percaya??, sampah manusia juga sudah boleh menjadi manusia bergelar jutawan ..lihat sahaja berapa banyak syarikat yg terbina atas business sampah ….contohnya INDAH WATER, ALAM FLORA antara beberapa nama yg gah di Malay. Ini belum lagi perniagaan kecil-kecilan seperti RE-cycle company ….Perniagaan TAIK juga telah telah mencatatkan keuntungan yg berganda, setelah taik dikormersilkan ia bertukar nama kepada baja. Baja taik lembu , taik kambing dan taik ayam menjadi keperluan sekarang nie apatahlagi negara menuju kearah negera Pertanian. Dan sekarang Jutawan berlumba-lumba meyimpan sampah ….BARANG ANTIK bernilai berjuta-juta ringgit sehingga kekadang terpaksa diinsurankan pula. Dan bangsa yg dahulunya bergelumbang dng taik telah pun menjadi bangsa yg kaya raya di Malaysia ….siapa lagi kalau tak bangsa Cina…dahulu kala mereka hanya datang dengan cangkul sebatang, masuk ke kampong Melayu, pungut taik melayu buat kebun sayur bagi melayu makan …tu pasai melayu sekarang bengap…

::Baca
Rethink Rubbish
Castles Are Rubbish???

Sehari dua nie heboh diperkatakan dikalangan member-member jurnal kita tentang huraian blog sampah yg di katakan mempunyai cara penulisan yg lemah, bahasa yg tidak putis, tidak mengikut tatabahasa yg baik dan mempunyai banyak kesilapan ejaan , blog yg hanya menceritakan hal rutin kehidupan yg biasa ….seperti gosok gigi, pergi kerja, cerita pasai keje, keje, keje dan status lu kat office kerajaan (macam selalu baca je blog nie). Blog sampah juga didisfinasikan sebagai blog yg tidak punyai identity (kata sifu blogger) kerana hanya tahu “cut & paste” peperut blogger senior (mungkin tu pasai sekarang nie blogger senior telah protection ~ tak leh clik kanan~) dan menganggap tulisan berupa mimpi dan khyalan adalah sampah yg memenuhkan lagi maya internat yg sudah cukup meyesakkan ini .

Aku tidak peduli jika kamu semua ingin mengelar blog ini sebagai BLOG SAMPAH yg jelik lagi meloyakan ini . Telah diakui tata bahasa, gaya penulisan dan ejaan yg aku lakarkan disini boleh diibartkan sebagai K**LING GILA. Tetapi aku tidak peduli …aku disini bukan utk mencari peminat, popularity dah publisiti aptahlah lagi mengisi kantong kosong ku. Aku mencari “Nadim” dan “Ilmiawan” untuk ku kongsi bersama. Disini aku boleh jadi apa sahaja, aku boleh menangis atau aku boleh tertawa gembira dan aku boleh jadi pemikir kerana diluar sana aku perlu mengikut rentak alam.…Tidak cukup kah lakonan, tarian dan laguan manis kamu semua di alam nyata….kenapa masih perlu menjadi pelagu, primadona dan tok lawak utk hanya utk secebis popularity dan sekati emas…

Cuma yg disini perlu aku memerlukan iktikad, iltizam, tekad serta beristiqamah dan yg pasti Allah akan menemukan aku dng iktisab yg kekal abadi…

:: BACA
rubbish web
KPMG is a rubbish web???

No comments: