Friday, September 17, 2004

HUJAN LAGI


[Kau Untuk Ku]

Kabus
Mendakap kudus
Pagi dingin ku

Mentari
Membakar hati
Menghangatkan sehari

Purnama
Menyinari buana
Malam gelita

Semoga kau dewaku
Akan teguh utk ku
Seteguh paksi dipasak
Utk aku sekara ini.


:

buat seketika hidupku begitu bahagia sekali dan jika boleh aku tidak mahu segala berlalu pergi. Tetapi tiada apa yang kekal kerana hukum alam tidak dapat diubah. Kehidupan ibarat roda yang berpusing, cuma yang berakal akan tahu ketika bila untuk mempercepatkan proses pusingan roda agar ia kembali diatas.

:.

Teringat kepada sang hujan hero yang banyak berjasa kepada kota jerebu ini, empat malam bertugas tanpa rasa jemu, ada yang gembira dan pasti ada jua yang mengeluh, begitulah adat manusia tetapi aku gemar jika hujan tengah malam terutamanya malam jumaat…Itulah rezeki rimau jawabnya…:))

Sampai saja dirumah langit bertukar kelam sehingga bisa menutupi mentari petang hangat dan kali ini ia datang bersama sahabat karib, badai di landai bertaburan, bayu ganas mengaum gila seakan mahu runtuh menara dipuncak bukit dan aku seketika bertafakur ditepi jendela, dimenara puncak kaki gunung banjaran titiwangsa untuk menikmati pemandangan yang amat indah hasil kejadian AL-KALID. Memerhatikan seketika betapa indah nya butir mutiara menari gemalai bersatu dengan nyanyian bayu berlagu halus sejuta bunyi dan melihat betapa murninya kasih sepasang merpati putih ditepi jendela berdakapan erat, menghangatkan kedinginan membuat aku terlena didalam pelukan Esa.

Hujan telah berlalu, dingin senja datang mencengkam membuat perut mula berkeroncong, niat dihati ingin mempersembahkan lempeng untuk duli tuanku tetapi akhirnya dek tersalah aduan, pankek dipersembahkan :o. Maafkan pacal lemah ini tuanku !! :)). Maka jadilah kami Mat Salleh celup untuk seketika, pankek dituang madu manis bersama kopi panas enaknya tidak terperi. Mungkin inilah nikmat hujan disenjakala.

::.

[MALAM]

MALAM tadi
Malam jamaat
Malam penghulu
Malam rahmat

Malam tadi
Hujan datang lagi
Dingin & Membeku
Bermimpi indah


Malam tadi sekali lagi sepasang merpati menumpang teduh ditepi kamar, menanti hujan teduh sebelum terbang bebas menaluki buana, sejoli duduk serapat erat agar dapat menghangatkan kedinginan malam dikala embun jantan sedang menitik. Suami yang juga menyaksikan kemesaran itu mengerling manja kepada ku dan aku tertunduk malu kepadanya sambil menjeling cemburu bayangan sejoli disimbahi cahaya, mesra sekali mereka dan aku pula terhangat dengan keintiman sang merpati dua sejoli.

No comments: