Friday, September 24, 2004

SELAMAT HARI JADI SAYANG KU

Kasih
Semoga kau dipanjangkan umur
Dan
Dimurahkan rezeki

Sayang
Semoga kau diberkati rezekimu
Dan
Diperpanjangkan tekad & azam

Untuk meniti hari mencabar ini


10.00 pagi

Dipejabat baru tersedar bahawa tanggal 22 telah menjelma dan buat kali pertamanya aku terlupa untuk mengucapkan ucapan keramat kepadanya , mungkin dek rasa bersalah bersarang disanubari, seharian aku tidak menelefon dengan harapan aku ingin membuat kejutan ketika mentari merah ufuk dibarat disaat berakhirnya detik 22 dan mungkin kecewa dengan sikap isterinya tidak memberi sebarang ucapan mahupun kucupan dipagi hari , lalu dipetang hari beliau memberi sms kepada ku dng tertera “Happy birthday to me L” …kesihannya….

5.30 petang

Walaupun hujan turun mencurah membasahi tanah tandus ini terpaksaku kuatkan jua semangat melangkah ke kedai kek…membelek kek dihias indah aku bagaikan kanak-kanak memilih permainan kesukaan, setelah dibelek-belek yang mana pilihan hati akhirnya kek keju menjadi taruhani….setengah kilo kek ku kendong erat ketika hujan masih lagi merintik dan sampai dirumah aku sembunyikan kek didalam microwave.

7.00 petang
Ayang pulang, mukanya benyek dan aku tak peduli dengan kebenyekannya, ketika menghidangkanya secawan kopi bersama sekeping kuih bakar, ku kata kepadanya “sekarang sudah hujung bulan ini dan ini saja termampu saya mampu belikan utk ayang” dan katanya sedih “tak pelah, dapat jugak merasa kek melayu” sambil meneguk kopi kelat tersenyum hiba.

7.30 petang

Dia mandi dan aku kedapur…kek keju , air anggur dan spageti berkuah cendawan disusun rapi diatas meja …selesai dia mandi aku panggil ayang kedapur dan dia terkejut gembira…sambil meniup lilin katanya “kenapa susah-susah” …hoooo tak susah Cuma tak nak suka tengok suami ku benyek sepanjang minggu…nanti lagi susah ….:) huuuuuuu mulai saat itu suami ku sudah tersenyum seperti kanak-kanak rabina sepanjang minggu.

::.

Bukan sukar untuk mengemberikan sesorang yg kita sayangi, tidak perlu wang ringgit ataupun hadiah yg mahal utk dijadikan taruhan Cuma cukup dng sedikit usaha & pengorbanan. Aku sanggup menempuh hujan dipetang hari dan balasannya mendapat kemanisan sepanjang minggu dan “wang bukan segalanya”….

No comments: