Wednesday, September 08, 2004

kita serupa rupanya....

Aku tidak punya banyak impian cuma yg aku ingat semasa kecil lagi aku inginkan sebuah bilik bacaan yg indah dan lengkap utk menyimpan segala koleksi buku seperti dikaca tv…ohhh masa tu ayah suka menonton Dallas dan aku bayangkan aku punya sebuah perpusatakan seperti itu tetapi aku tidak pernah menyuarakan hajat dihati, biasalah ketika itu kewangan keluarga kami tidak begitu mengizinkan tetapi impian itu tetap kupasak dihati…

Akhirnya tanggal 31 August, impian yg hampir pudar menjadi keyataan yg terlalu manis, aku bagaikan kanak-kanak kecil yg diberi gula-gula atau seperti mendapat hadiah dihari jadi..gembira sungguh rasa dihati pabila melihat bilik kecilku menjadi perpusatakaan mini kerana setelah hampir 20tahun aku bermimpi niat utk punya bilik bacaan sendiri akhirnya terlaksana jua, syukurlah kerana impian ku tercapai juga walaupun lambat tetapi sungguh manis pabila kita dapat melaksanakan impian itu…terima kasih ayang kerana sanggup bersusah membeli almari pasang siap, mengangatnya sudah satu beban yg teramat, kotak seberat 20kilo seorang diri dan kemudian berhempas pulas memasangnya sehingga ke dini hari….sambil aku memerhatikan ayang melakukan kerja memasang alamari buku aku teringat kata seorang sahabat ...katanya kita sebagai seorang insan mestilah memangsang niat dihati dan yg pasti Allah akan membuka jalan tak kira lambat atau cepat. Ia pasti berlaku….dan terbukti sudah.

Walaupun bilik bacaanku ini masih belum lengkap 100% tetapi ianya semacam satu kemenangan perbadi yg tidak akan dilupakan …terlupa penat seharian sewaktu membersihkan & menyusun koleksi buku-buku yg telah diperap hampir 10 tahun didlm kotak dibawah katil dan tetiba entah dari mana tidak semena-mena aku terkenangkan memori kira-kira 20tahun yg lalu, dimana gambaran wajah arwah ibuku menjelma dimataku diketika itu beliau juga ada membeli sebuah almari tetapi menyimpan koleksi pinggan mangguknya..ohhhh ibu gila pinggan dan aku juga seperti beliau pun menyimpan semua koleksi didlam kotak sebelum dipindahkan ke almari dan ketika itu baru lah aku sedar yg aku mempunyai banyak persamaan dng ibu Cuma mungkin minat & waktunya berbeza…

:: saya suka ini

[10 RANGKAP PANTUN SIASAH - FAISAL TEHRANI ]

No comments: