Thursday, April 26, 2007

cuti dan gembiralah

Wahhhhh beruntung betul jadi rakyat malaysia ya terutama orang kerajaan ... asyik cuti cuti cuti dan cuti ... keje tak nak tapi gaji nak naik ... entah lah sebenarnya saya tak setuju betul cuti banyak banyak nie ... negara kita belum mencapai status negara maju ...masih jauh ketinggalan kalau nak dibandingkan dengan temasik, taiwan dan brunei. Sekarang nie sebab kan rakyat malaysia terlalu malas bekerja kita sudah banyak ketinggalan bukan saja kita terpaksa bersaing dengan indonesia dan thailand apatah lagi dengan china dan india ... tak kena pada tempatnya dengan kemboja dan burma pun kita kantoi.

So biarlah orang dah bagi cuti kan lela pun cuti lah ... tapi hari jumaat lela kena keja ... isnin cuti balik. Selalu apa yang kita buat kalau cuti lama lama macam nie? balik kampung? holiday? cuti cuti malaysia? lela tak larat nak keluar dari kota lumpur nie ... sebab mesti orang berpusu-pusu balik kampung mesti jem dan padat ... so lela sudah mengambil keputusan cuti nie lela nak duduk rumah dan explore kota lumpur nie .. this is the time sebab kota lumpur akan sunyi untuk seketika.

Hujan turun disubuh hari ...dinginnya mengigit hingga ketulang. Mungkin ini hujan kasih ..ya hari ini hari bersejarah hari pertabalan yang dipertuan agung ... raja berdaulat raja disembah...mungkin ini pertanda baik untuk negara yang kita cintai. Raja yang adil akan menjadi payung negara ...itu doa saya untuk negara yang tercinta. Suami merungut katanya kepada saya betapa untungnya saya masih boleh berlengkar diatas katil seperti ular sawa kesejukaan... dia kena kerja - biasalah kerja dengan cina tapi itu baik juga dari pada tak buat apa baik kerja kan ... kerja itu satu ibadah - saya kata kepadanya - " pergilah kerja sayang tunjuk pada bangsa asing yang kita bukan bangsa yang malas."

Saya bangun pagi - menyediakan sarapan, menghantar suami dimuka pintu kemudian berlingkar semula dikatil... pukul 10 saya didepan tv ingin menonton peristiwa bersejarah - pertabalan yang dipertuan agung yang ke 13- Tuanku Mizan dari Terengganu. Melihat adat istiadat yang gilang gemilang dikaca tv membuat saya kagum dan terharu. Tuanku dan pemahsurinya duduk disinggah sana bagaikan pengantin !!!! huhuuuhuuuhuu sama cantik sama padan - bagai pinang dibelah dua itu yang dapat saya gambarkan tentang raja baru saya ini. Acara itu selesai lebih kurang pukul 12 tengahari ... selepas tu ada pulak rencana tentang raja kita... sambil mengemas sambil saya menonton...

Selepas sembahang zuhor saya keluar pergi ke KLCC menaiki LRT. Keretapi laju tidak ramai yang menaikinya diwaktu ini, selesa tidak seperti hari kerja kalah bas mini- Turun disysten KLCC juga tidak sesak - lega rasanya.. kurang mak mak arab ataupun orang korea. Hari ini saya terasa aura kemalaysian, selalunya jika ke klcc saya akan terasa seperti di dubai atau di mesir - pak pak arab yang kurang ajar dan ganas membuat saya tidak selesa - kali ini saya ke klcc untuk melihat pameran "Photojurnalism and the Imaging of Morden Malaysia -milestones in the last 50 years of malaysia" di Galeri Petronas ditingkat 3. Ya saya sendirian melihat gambar-gambar lama tentang rakyat dan negara malaysia. sungguh menarik. Gambar-gambar sebelum merdeka, semasa hari kemerdekaan dan selepas kemerdekaan. Saya bagaikan kebelakangan kembali mengimbau zaman lampau... kelihatan betapa solidnya muka-muka kemelayuan ketika itu - berwajah tajam dan tirus, tubuh yang tegap dan gantang, kulit yang begitu sawo matang dan mata mereka begitu tajam sekali tidak seperti orang zaman sekarang tidak kenal mana satu melayu semua sudah bercampur aduk - rojak belaka... kulit orang zaman sekarang tidak kira lelaki mahu pun perempuan terlalu lembut dan tubuh kelihatan lemah dan lembek. Tidak sasa dan tegap seperti 50 tahun yang lalu. Pemandangan 50 dahulu juga berlain dari sekarang ... hijau dan bergunung ganang dimana-mana sekarang panas dan garing dan tandus...
Yang paling ketara perbezaan 50 tahun yang lalu, orang melayu kelihatan mudah tersenyum... ianya kelihatan diwajah dan mata mereka ... walaupun dikala darurat, dikala komunis menyerang wajah mereka kelihatan tersenyum dan mudah ketawa.. tidak seperti kini.. bangsa malaysia terlalu sukar tersenyum dibibir apatah lagi dimata mereka. mereka kelihatan terkejar-kejar sesuatu yang tidak pasti. Yang pasti 50 tahun yang lalu kita tidak punya apa-apa tapi wajah mereka mengambarkan keyakinan, kemakmuran dan kesenangan yang tidak ada tolok bandingnya dizaman nie. Mungkin setelah 50tahun merdeka kita lupa bagai mana untuk tersenyum !!!

No comments: