Wednesday, April 25, 2007

MAKLUMAT DIHUJUNG JARI ANDA!!


Hari ini saya mencuba sesuatu yang baru di tempat kerja.

"Learning become so fun, the company intorduced us new area of Learning Management System which entails the use of on global general skill curriculum which is accessible to all employees all over the world. "

Kini di office kami sudah menyediakan satu system pembelajaran yang boleh dicapai melalui maya. Canggih ya dan saya teruja melihat begitu banyak module yang ingin saya pelajari terdapat didalam system dan yang paling mengembirakan adalah ianya PERCUMA. Bersyukur kerana mendapat kemudahaan sebegini baik. Tidak dapat saya bayangkan harga yang perlu saya bayar jika saya pergi keseminar atau kelas.
Yang lebih menarik lagi system yang diajar diambil dari seluruh dunia seperti US dan Singapura(ya nampaknya saya sudah GOKAL) jangan GOBLOK sudahlah. Kini ilmu betul-betul dihujung jari kita. Saya tidak perlu keluar negara untuk mempelajari system negara lain. Seperti gadis diatas kelihatan bebas begitulah kebebasan keilmuan yang saya kecapi ketika ini. Walaupun nampak canggih dan menarik tetapi setiap system yang dicipta manusia pasti ada kekurangannya. System yang kami amalkan ini juga masih ada kekurangan seperti saya akan menjadi terlalu induviual . saya tidak berjumpa secara nyata dengan guru mahupun pelajar yang lain. Saya tidak dapat merasa helaian kertas atau merasa nikmat mencatat setiap nota yang diberi oleh falistor. Mungkin system ini akan diupgrade kelak dimana kami boleh bertemu dan berbual dimaya secara terus dan itu tentu lebih menarik. Saya cuma perlu berada di bilik tidur duduk berbincang dengan rakan-rakan di merata dunia tanpa kos dan masa terbuang. Kini saya menuju satu lagi elovasi pendidikan.
30 April adalah tarikh akhir untuk kita semua memulangkan kembali Borang E kepada LHDN. Seperti biasa rakyat malaysia terkenal dengan sikap suka buat kerja last minute. Hari nie masih ada yang terhegeh-hengeh nak hantar boroang dahlah besok cuti ... cuma tinggal jumaat dan isnin. kalau lambat kena bayar denda. kalau tak sampai nanti salahkan lah pak posman ya
Dulu saya pun begitu.. saya tak suka isi borang. Bukan LHDN saja semuanya ... saya tak suka pi buat kad pengenalan, saya tak suka pi buat update buku bank. Semua suami saya yang lakukan. Tapi sejak akhir-akhir nie saya terfikir kalau lah besok suami saya tiada mungkin kerana allah sayang kan dia atau dia dah menyampah kan saya kerana dok kena buat kerja perempuan maka dia tinggal kan saya sebatang kara maka saya perlu belajar untuk membereskan kerja kerja saya sendiri. Ya mungkin dioffice dok buat kan semua untuk bos maka saya tidak larat untuk membuat hal-hal saya sendiri. Salah satu azam saya di tahun 2007 adalah untuk mengsettelkan segala kerja saya yang tertangguh. Diantara nya mengisi borang E saya sendiri dan menghantar nya sebelum tarikh akhir.... dah saya berjaya walaupun suami saya sudah selangkah kehadapan ...ya dia hanya perlu mengisi borangnya secara maya ... mungkin tahun depan saya akan mengisi borang saya juga secara maya. nampaknya dunia semakin canggih ... kita tidak perlu lagi terkejar kejar ya ...
Pernah kah anda terfikir walaupun kita seakan cuba membuat semuanya dengan mudah dan cepat tetapi nampaknya masa bergerak juga begitu pantas...kita tidak cukup waktu untuk segalanya....mungkin kita perlu berhenti seketika untuk menghirup udara dan mengeluarkannya kembali ... dan biar dunia ini berhenti seketika ... kerana semakin dikejar semakin jauh ianya lari dari kita....



No comments: