Friday, April 13, 2007

MENDERMA DARAH

Setitis darah
Seribu nyawa
Sejuta harapan.

Kita terkejar-kejar untuk pulang dari pejabat tapi terhenti sebenar dek menunggu pintu lif yang lama benar untuk terbuka. Dari puncak menara kelihatan kepulan gemawan bercantum menjadi besar dan gelap… Inilah suasana ditanah katulistiwa paginya yang segar, tengahari yang hangat membahang dan petangnya pula akan disirami hujan bersama laungan halilintar dan guruh membawa hujan rahmat. Dikota lumpur ini, hujan petang bukan lagi rahmat tetapi malapetaka yang ditakuti , takut banjir kilat atau terperangkap dengan kesesakan yang tiada penghujungnya.

Ketika terhenti didepan pintu lift kita terpandang poster ditampal didinding mamar hitam (mengapalah bangunan secanggih nie ditampal sana sini – mengapa tidak diletakkan dipapan kenyataan yang begitu canggih disetiap lif – this is a very high intelligent building but yet … hoooooo potong steam bila melihat poster didinding, atau mungkin warganya begitu malas untuk membaca maka mesti disuapkan sehingga keanak mata baru lah proses boleh mengproses ke otak …. Ataupun arketika bangunan ini terlupa meletakkan posisi terbaik untuk papan kenyataan dapat dibaca secara stragetik.

Poster memohon agar sesiapa yang berdarah jenis “O” untuk tampil menderma darah seikhlas hati kerana hospital kekurangan darah jenis tersebut. Ohhh tidak … melihat jarum dan darah kita sudah tidak keruan apa lagi untuk duduk hampir sejam melihat darah pekat mengalir melalui tuib lut sinar … kita pandamkan saja niat murni itu, biar warga lain yang memikirkannya.

Keesokannya kata seperti biasa … kita lupa akan poster yang ditampal meminta perhatian, pergi kerja dengan tidak bersarapan dengan harapanan badan yang sudah mengebu ini boleh dikurangkan 1kg setiap minggu … ditengah-tengah kekalutan bergusti sokmo dengan pelanggan dan supplier tiba-tiba rakan sekerja mengajak kita kebawah … ya dia ingin menderma dan kita tidak mahu menjatuhkan air muka kita sendiri. Lela seorang yang wanita berani (kononnyalah…) bagai mana mahu kemedan perang jika jarum dan darah ditakuti … maka dengan gaya dan rasa seorang pahlawan kita turun kemedan perang untuk berbakti kepada nusa dan bangsa (cayalah )

Untuk mendaftar nama sahaja sudah direject dengan alasan tidak sarapan pagi… Doctor suruh pi makan dulu … nak makan, memang tak selera ketika ini… akhirnya kuatkan hati dan rasa ambil sayur dan sepotong ikan.. Gatah macam kucing, sebelum semangat kita dipadamkan … terus turun pi jumpa doctor yang reject kita tadi… sampai je doctor tanya makan apa … geram lah pulak …ko nak darah ke tak nie ? karang tak bagi baru tahu … heheheheheh last last sampai lah ke katil … punya lah kecut hati kita… rasa nak meloncat turun dari tapi sebab tak nak kemaluaan … tutup mata … pandang kiri … memang tak larat nak tengok jarum sebesar pen … ingat dan dicucuknya … rupanya kerana dek kegebuaan kulit ku … adik jururawat tu tak dapat cari lah pulak urut nak keluar kan darah …ditepuk tepuk hampir 10 min … last last di suruh nya meneran .. baru lah terkeluar urat saraf (dah macam nak beranak lah pulak) siap mereka perli tak pernah buat keje berat nie dek oiiii … kita pun terkebil kebil je lah … memang lah tak pernah kebendang ataupun menganggkat air dari perigi … tapi cuba akak akak tolong tengok betis ku … naik tangga lrt tu … berdiri hampir berjam jam setiap hari, apa kata akak akak ambil darah tu dari betis … hahahahhaha

Last last dapat lah jugak … 300ml dalam masa 5 min ….huhuhuhuuu membuak buak darah tu keluar …sampai yang lain terperanjat … mana tak nya 10 orang dikatil … kita yang last sekali masuk jarum kita yang paling awal keluar dari bilik …hahahhahahaha itu tandanya jantung kita sihat (kuat mengepam) … darah tak pekat (kurang kalestorel) … hehehheheeheh kalau ambil dari kaki mesti seminit je kot …. Hahahhahaha… lega & syukur dapat juga lela menderma. Yalah nak menderma duit berjuta memang tak delah … yang dapat cumalah menderma apa yang ada … darah, baju, dan sedikit wang .. boleh?

Dan lela juga happie sebab merasai pengalaman … lela tak pernah lagi menderma darah … this is my frist experience … tapi lepas keluar darah nie badan ada rasa lemah sikit … rasa macam nak demam pun ada gak… rasa sengal sengal pun ada gak … tapi tak pelah … You GO GIRL …. HEHEHEHEHEH... 6 bulan lagi boleh derma lagi ...

No comments: