Friday, April 20, 2007

KEBAKARAN DIMENARA TELEKOM

Oleh Lelasari

BANGSAR 20 April 2.30 petang – Warga kerja di Menara Telekom, Jalan Pantai Baru, Bangsar terpaksa ‘berperang’ dengan asap dan ketakutan petang tadi.

Kebakaran yang dipercayai berpunca daripada letupan ditingkat 48 menara tersebut telah menyebabkan kepulan asap memenuhi ruang disebelah selatan bangunan tersebut. Walaupun letupan itu berlaku di tingkat 48, bau asap boleh dihidu dari tingkat 30. Pihak pengurusan bangunan didakwa lewat mengerakkan system kebakaran dan telah menyebabkan para pekerja mengambil bertindak secara individu turun melalui tangga walaupun tidak diarahkan.

Sistem pengurusan menara yang tidak efisien telah menyebabkan warganya dalam tertanya-tanya dan tidak selesa kerana tidak diberitahu keadaan yang sebenarnya. Adalah agak memalukan yang dikatakan bangunan ke-2 tertinggi didalam negara dan ke-19 tertinggi didunia dan dilengkapi dengan alatan tercanggih dan rekabentuk terpintar tetapi tidak mempunyai sistem gerak kebakaran yang berkesan. Dikatakan warga nya terpaksa mendapat kepastian dari pihak pengurusan berkali-kali dan pihak pengurusan mengambil masa hampir satu jam untuk mengenal pasti apa yang berlaku.

"Walaupun tidak system gerak tidak berfungsi dan tidak ada amaran mahupun pemberitahuan, kami boleh menghidu bau asap ditangga kecemasaan dan dari tandas dan lif dan ketika sudah di bawah kami boleh melihat dengan jelas kepulan asap hitam dari udara" kata seorang pekerja wanita dalam lingkungan 30an.

"Bayangkan bagaimana jika kebakaran merebak dengan cepat, sepatutnya walaupun ianya kebakaran yang kecil banguan ini mesti dikosongkan dengan segara. Bagaimana agaknya jika asap telah memenuhi ruang dan kami yang dari tingkat 40 terpaksa menghidu dengan asap?" kata seorang lelaki yang mempunyai berat badan yang agak gempal.

"Bagaiman menara yang begini tinggi yang kita ketahui mempunyai risiko boleh membenarkan lab dan barang kimia didalamnya" tanya seorang wantia kepada kami

"Pihak pengurusan menara perlu membuat laporan dan mengedarkan kepada semua para penyewa kerana para penyewa ada hak untuk mengetahui apa yang telah berlaku. Kami menyewa disini kerana ingin prestigi dan kemudahan dan keselamatan yang terjamin ...jika begini layanan yang diterima ... lebih baik kami menyewa tempat yang lebih murah dan selamat " kata seorang penyewa dari syarikat luar negara.

No comments: