Saturday, October 15, 2005

Akhirnya

::READING FOR TODAY ::
::DAH SELESAI::
Exam dah tamat, lega rasanya dan beginilah agaknya rasa para student yang habis exam. Leganya hanya Tuhan saja yang tahu, hampir sepurnama saya tak kenyang dek makan tak basah dek mandi (betul ke nie peribahasa nie) menghafal dan menelaah membuat saya tidak punya cukup waktu dan kini saya akan bercuti selama sebulan. Minggu depan keputusan akan keluar dan pada 19/10/2005 semester II akan bermula. Harapan saya, dapatlah kiranya saya lulus dengan cemerlang (huhuuuuuu- bahasa surat lah pulak). Jika boleh saya tak nak atas pagar je, naklah merasa dapat B+ or A, yalah kita mahu kecemerlangan, kita mahu yang terbaik. Kalau setakat B- & C- semua orang boleh dapat kan kan kan... kita perlukan quality bukan quantiti ...

:: BERTINDIK ::

Dua minggu yang lepas saya ke Seremban untuk menghadiri seminar. Masa lunch time saya meronda-ronda disekitar bandar, seronok juga wei, melihat bangunan lama masih gagah dan ia mengingatkan saya kepada arwah ibu...jalan punya jalan saya entah bagaimana saya teringin nak pergi kekedai emas, sebenarnya saya suka kedai yang kelihatan antik maka termasuklah saya dengan rela hati di sebuah bercirikan zaman 70'an. Tuan punya kedai emas seorang Mamak, sambil cuci mata saya teringat pesan Tok - dia selalu pesan saya supaya membeli emas, anak gadisnya terlalu gonjeng dan pesannya lagi kepada saya -seseorang wanita tidak berseri jika tidak beremas. Telek punya telek entah mengapa saya tertarik kepada sepasang anting-anting kecil (tak mahal pun - bawah rm100 je) dan mungkin suasana sekitarnya mengingatkan saya kepada ibu dan tok... saya masih ingat kira-kira 20 tahun yang lalu ibu membawa saya ke pekan untuk ditindik tetapi selepas ditinik telinga saya menanah dan membengkak, saya buang anting-anting tersebut dan akhirnya ia tertibus kerana saya menjadi takut untuk memakai subang.
Ketita bertindik menindik... saya bagaikan bagaikan dizaman dahulu kala.. mana tidaknya si peninik menggunakan jarum emas dicucuk ketelinga secara manual dan kemudian baru dimasukkan anting tersebut... kalau lah saya tahu begitu rupa tak kan ingin saya bertinik tetapi si peninik itu memberi jaminan bahawa tindikkannya tidak akan membawa sebarang bencana dan ianya telah terbukit, telinga saya tidak bernanah dan membengkak seperti kali pertama saya melakukan dikedai apek... kata suami saya - saya memang puteri zaman dahulu kala ... kerana semua nya perlu digunakan cara tradisional dan untuk menebok saya perlukan barangan emass.... hahahah
Kini apabila memandang ke cermin setiap pagi, melihat kelopak telinga saya ...memori bersama ibu pasti menjelma... dan melihat emas dibadan mengingati tok yang jauh entah dimana...mereka berdua terlalu dekat dengan saya akhirnya...
reading pleasure - adat resam bertindik

No comments: