Wednesday, October 12, 2005

TAKE A BREAK II

Semalam saya hadiri satu temuduga , sudah terbayang-bayang kalau saya dapat kerja segalanya akan seperti biasa kembali …saya berjanji utk berjumpa di office nyer pada pukul 3.00 petang dan akhirnya saya hampa … bukan mereka “tak nak” kat saya tapi “it’s not at my standard” memilihkah saya?? saya tidak memilih tapi saya rasa ianya tidak sesuai utk saya … office nya sebuah rumah yg berlatar belakangkan zaman 60’an…menyeramkan, sudah lah rumah itu nun diatas bukit, jauh nya tuhan saja yang tahu… tidak ada penghawa dingin …saya rasa seperti di negeri india … mungkin dia hendak jimat kos kot … tidak boleh saya gambarkan keadaan saya ketika itu ..terkejut dan terpana .. didalam hati … ya allah office di rumah ku seribu kali lebih bagus …

Suami telah mula mengomel … bil bulanan belum dibayar lagi .. maka saya dengan berat ponggong terpaksa juga ke Ampang Park (seperti biasa - menaiki lrt) untuk membayar segalanya …credit card, bil api dan membeli card pra-bayar … saya perlukan talian komunikasi ketika & a tonner for my printer and I really need these two thing very badlyyyyyyy…

Setelah selesai …saya berwindow shopping …terasa seperti orang kaya ( we have to think rich to be a rich person…hahahhaha), orang semua keje saya bershopping …alangkah indah nyer dunia nie … kalau lah boleh selama nya saya begini bagus kan… duduk bercerita dengan seorang pelukis jalanan berbangsa cina membuat saya kini menilai seseorang dari hati mereka bukan lagi warna kulit.

Percaya atau tidak selama dua hari saya berada diluar masa, kuala lumpur rupanya mempunyai warna nya berlainan sungguh … saya bagai kan berada didunia yang lain…dimana-mana berbagai warna dan rupa yg kadang-kala tidak pernah saya terfikir akan berjumpa… semasa didlm tren saya di kelilingi sekumpulan warga thailand …. Mereka sungguh sungguh berbahasa thai sehingga saya tidak perlu ke bangkok utk merasai dunia mereka …. Saya pulak bagai kan pendatang ketika itu , sampai di KL Central, keluar minah siam, masuk pula kira-kira 20 orang kanak-kanak berbangsa sikh baru pulang dari sekolah … mereka bercakap urdu dan punjab … membuat saya akan berada di kashmir …. Wajah mereka mengingatkan saya kepada wajah ibu dan anak buah saya dan sememangnya saya didalam golongan itu tetapi saya tidak memahami apa butir bicara mereka, turun di setiawangsa, entah dari mana sekumpulan minah mat salleh tersembul didepan saya … semua berpakaian putih … ya mereka baru pulang dari yoga … saya tidak tahu yang di setiawangsa mempunyai ramai mat salleh …. Mmmmm …bukan saja berpakaian serba putih … mereka bersarong dan berselipar jepun … mereka melangkah ke belakang atau kita yang sudah terlalu kehadapan …entahlah … saya menjadi pening seketika .. kuala lumpur rupanya sudah terlalu banyak warna pelanginya …

::BULAN APA KAH IN??::

Ingat tak anda pada satu kisah dizaman Nabi Musa? Allah telah perintahkan kepada kaum Yahudi bahawa hari Sabtu dijadikan hari keagamaan. Pada hari Sabtu kaum ini tidak dibenarkan keluar mencari rezeki dilaut..mereka diperintah supaya beramal ibadat dan menyerah diri kepada tuhan yang esa…pada mulanya mereka mengikut dengan taat … tetapi tuhan duga mereka … setiap hari sabtu ikan-ikan dilaut mendarat dipinggiran pantai …dan akhirnya mereka leka …mereka lupa akan perintah allah supaya setiap sabtu ditugaskan supaya beramal ibadat … dan allah duga mereka lagi … hari ahad hingga jummat tidak ada seekor ikan pun dilaut … tetapi bila hari sabtu ikan bagaikan dipanggil panggil kepinggir pantai … akhirnya mereka lupa tanggungjawap mereka dan mereka mengingkari larangan allah supaya tidak berkerja pada hari sabtu … dan akhirnya mereka ditelan laut ketika menangkap ikan … cerita ini menjadi pedoman kepada kita orang islam khasnya …

Mengapa saya menulis kisah diatas….semasa saya di Ampang Park hati saya menjadi sayu dan sedih … sepatutnya bulan yang penuh berkat ini kita penuhi masjid dan memperbanyakkan amal ibadat … apa yang saya lihat tadi tidak sepatutnya berlaku di bulan ramadan yang mulia nie …. Kira-kira pukul 1.00 petang, di Ampang Park telah berlangsungnya persembahaan kebudayaan - tarian melayu telah di pentaskan dengan wanita-wanita melayu berjoget dan berkain belah sehingga kepeha di atas pentas … MEREKA TELAH MENGKORMESIAL KAN BULAN RAMADAAN utk tujuaan perniagaan, tolong jangan sama kan bulan ini dengan tahun baru cina, christmas or depavalli… dan jika kita meraikan kita sama lah kita seperti kaum yahudi diatas- memperniagakan bulan ini utk wang yang sedikit itu… dan jika ini dibiarkan jangan terkejut jika malaysia dilanda musibbah lagi… saya bukan lah seorang yang warak tapi bulan ini bulan kita dengan allah…. Tak payah lah nak memenatkan badan berjual dipasar ramadaan, berjoget di pentas-pentas, menjual kuih raya dan sebagainya … bulan ramadaan bukan bulan business tetapi bulan memperbanyakan amalan ….bukan bulan membeli baju raya, kuih raya, melantak di hotel-hotel atau pun membeli berbagai hidangan di pasar-pasar … bulan ini sepatutnya kita membuat mana yang wajib dan memperbanyakkan mana yang sunat …

No comments: