Thursday, October 27, 2005

HARI RAYA DAH NAK TIBA …

Tahun ini ala kadar je … sebab tak de gaji … huhuu … semalam saya buat kerepek pisang … dapat lah 4 botol nesface…tadi saya kepasar … beli barang barang asas nak buat rendang …paru, perut dah saya rebus, dah saya racit halus… besok saya nak goreng dan tumbuk kerisik dan kacang tanah … sabtu saya nak buat cokelat chip …tiap hari suami dah dok tanya bila nak buek cokelat chip (kuih tu je yg saya reti) …

Langsir sudah dicuci … abuk telah dibuang, Cuma tinggal lantai dan baby belum dicuci …huhuuuuuu

Renee dapat bonus 6 bulan so dia tukar perabut rumah …. Perabut yg dia tak suka dia bagi kat aku … kira aku macam dapat perabut baru lah jugak nie …. Satu lori barang masuk …rasa macam baru pindah lah pulak … masa apek tu angkat barang masuk rumah aku … dia ingat aku pun baru pindah … hahahah sebab rumah aku kosong … heh heheheh … rumah I memang sentiasa kosong .. I suka rumah yg nampak lapang dan selesai … perabut yg tak perlu memang tak akan ada didlm rumah I … rumah I Cuma ada barang asas je … memang I suka rumah yang simple dan selesa … memang dari dulu sampai sekarang sapa pi rumah I semua ingat baru pindah dan baru kawin … huhuuuu my living room Cuma ada sofa 3 seats, meja makan 4 seats dan tv ..itu je no coffe table, no ambal – simpan abuk, dan barang yg tak perlu … sama seperti bilik I ..katil, almari itu saja …. Tak de benda yg tak diperlukan … tupasal rumah I nampak macam kosong je … lagi satu rumah I bertemakan putih …semuanya putih dari kucing hinggalah ke cadar …

::fung shui::

sejak dua tiga minggu nie aku dok gila baca buku fung shui … dan akhirnya aku membeli beberapa barang fung shui utk rumah ku – suami ku pening dengan hobi baru ku ini … tapi bila membaca buku buku fung shui baru aku perasaan bahawa aku banyak melakukan apa dicadangkan … semuanya dari ajaran ibu dan tok … contohnya ibu suka tanaman pokok buluh ..aku pun tanam tanpa aku ketahui mengapa … rupanya pokok itu dikatakan utk menjaga usia seseorang didlm masyarakat cina, dan kalau kita baca hikayat raja melayu kita dapati keturunan melayu berasal dari puteri buluh betong… sama juga dengan pokok limau …org cina merasakan pokok limau boleh membawa keuntungan yang baik (rm rm rm rm)… aku pun suka tanam pokok limau kerana baunya yang wangi … tapi aku tanam limau purut dan kasturi … ong jugak lah tu …

Fung shui kata kalau ada gambar atau patung harimau putih lagi bagus utk protection dari anasir yang tidak baik masuk ke rumah … aku pun ada harimau putih di rumah tapi bukan gambar or patung …mine is real one mah ….BABY KU…hebat bukan … fung shui suruh menabung jika ingin kan kekayaan … mesti buat tabung yg berisi emas, wang, batu permata dan barang berharga … itu juga sudah ku lakukan sejak berkahwin kerana memang hobi ku mengumpul berbagai batu berbagai warna dan bentuk… fung shui juga menggalakkan kita menjaga beras atau makan ruji memang telah menjadi pesanan tok kepada ku sama seperti fung shui catatkan dan Tok juga kata pernah kata bahawa harta qarun yg ditelan dek bumi dijaga oleh org halus dihujung pelangi … fung shui kata kalau nak kaya kena bawa masuk pelangi kedalam rumah, macam ada persamaan ya …
Last week aku pergi klcc … aku beli beberapa barang yg belum ku miliki utk dijadikan hisanan rumah ..aku membeli beberapa biji bola kristal utuk digantung disetiap tingkap utk membawa masuk pancaran pelangi …sungguh indah sekali pabila mentari memusat ke kristal dan memacarkan pelangi pagi … mungkin nanti org bunian akan meletakkan harta si qarun kedalam rumah ku kerana setiap pagi pelangi menjelma di rumah ku …hebat bukan….mungkin setahun dua nie ..AKU AKAN JADI KAYA ….. hehehhehehehehe
reading pleasure --> world of fung shui

No comments: