Wednesday, March 02, 2005

Berhobi – pelaburan masa depan

Anda mempunyai hobi??? … ada diantara kita yang merasakan berhobi itu hanya membuang masa dan wang tetapi jika kita bijak mengolahnya ...ia boleh mendatangkan pulangan wang yang sangat lumayan … itu pada pendapat saya yg serba kekurangan ini … alangkah untungnya jika kita dapat menjana wang dari hasil kerja yang kita minati … bagus bukan … dan jika hobi anda masih tidak dapat menjana kewangan, masih tidak mengapa, kerana kita masih boleh menimba berbagai ilmu dengan hanya berhobi … at least bila kita berbincang dengan rakan-rakan tak lah kita blurrrr memanjang….

Saya punya banyak hobi … dan ianya berubah mengikut umur saya … diwaktu sekolah saya mengumpul setem dan membaca buku cinta ….. bila dah bekerja diawal 20an … minat bertukar … biasalah dah punya wang sendiri panjang sedikit langkah …hobi juga bertukar … ketika itu saya gila mendaki gunung …seluruh gunung dan hutan saya daki dan redah …. Hampir setiap dua minggu saya akan keluar kota … bercamping … sampai hacur kaki di hisap lintah … dan kalau tidak bercamping saya akan melepak digerai mamak dan port saya ketika itu mana lagi kalau tak di Bangsar ..sampai 2 hingga 3 pagi … teruk betul anak dara ini …pening kepala abang ipar saya …. Tapi saya pandai jaga diri …saya tak suka disko or cubbing … no arak or smoking for me … no fllitering … Cuma baju je sexy sikit walaupun digerai mamak …hahahahah..( ini adalah dianatara beberapa contoh hobi yang menghabiskan duit....)

Lepas berkahwin …. Hobi berubah lagi …(mengikut peredaran lah …. ) waktu itu RM dah kureng …so hobi pun ikut budget… waktu lapang …saya menjahit langsir, membuat bantal, mengemas rumah dan belajar memasak … kalau dulu masak nasi pun hangit … sekarang saya sudah boleh buka restoren minang ….hahahahahahaha… kalau dulu baju pun tak berlipat sekarang …seluar dalam suami pun saya gosok … hobi jugak lah tu … hehehheheeh... tak buang duit ke kedai dobi...(jimat jugak 50 hinggit )

Dan kini apabila kewangaan saya mula stabil saya tambah lagi nilai value kedalam hobi saya, saya menghadiri beberapa kelas jangka pendek agar saya boleh memperdalamkan ilmu benda yang saya minat... Hobi saya masih lagi menjahit dan memasak (tambah lagi ... melancung, membaca, menulis, berchat, bershopping) tetapi kini saya ingin jadi pakar didalam bidang yang saya ceburi … saya ingin berilmu didalam hobi saya … kerana jika minat tanpa ilmu saya tidak akan kemana dan akhirnya saya buang duit kepada entah apa apa … sebagai contohnya dalam hobi memasak … saya bukan lagi hanya ingin mempelajari masakan yang ibu saya atau ibu mertua saya ajarkan secara turun temurun tetapi saya juga mencuba masakan lain dengan cara membeli beberapa buku masakan, menghadiri kelas-kelas jangka pendek dihari ahad, melayari internat dan juga bertukar resepi bersama renee ataupun sam… saya juga cuba membuat masakan saya menjadi lebih menarik dengan cara mengubahnya … dan kini saya sedang mempelajari membuat kuih tradisional dan lauk pengantin .... saya juga memperbanyakkan minat saya … saya suka membaca dan saya ingin mendalami ilmu penulisan … dan inilah hasilnya … ilmu saya saya dibaca dan kongsi bersama... walaupun tidak mendapat apa-apa pulangan tetapi ianya akan menjadi kiraan diakhirat kelak ... bagus bukan … hanya dengan berhobi saya telah menghasilkan sesuatu yang boleh dibanggakan …. Dan dengan izin tuhan yang maha kaya … saya juga akan mendalami satu seni pertahanan diri …. Doakan saya … demi diri saya dan bangsa saya …

Bermula dari minat… ia boleh menjadi titik tolak kepada sebuah kejayaan … bayangkan jika kita tidak mempunyai minat …kita akan kebosanan setiap hari … dalam pemerhatian saya … kebanyakan golongan yang mengalami sakit kemurungan adalah kerana mereka tidak mempunyai hobi … sebab itulah mereka mudah bosan dan merasa tidak berguna kepada diri sendiri dan masyarakat amnya … mereka cepat merasa rendah diri kerana kekurangan value didalam diri sendiri. Ramai diantara kita yang merasakan bahwa berhobi akan membabitkan kos yang tinggi … memanglah ada hobi yang mahal sebagai contoh berkuda, berkayak atau melancung …. jadi kita perlu mengukur baju dibadan sendiri… ada hobi yang murah dan kadang kala tidak perlu mengeluarkan wang sebaliknya menjana kewangan keluarga atau boleh berbakti kepada negara… sebagai contoh berkebun atau membela ayam…. satu lagi contoh yang amat baik ... Hanim (anak buah saya) yang sedang menunggu STPM... untuk mengelakkan rasa bosan ... beliau menjadi pembaca kepada warga kurang upaya (buta) di Bangsar ... bagus bukan ... memang tiada wang yang diberikan tetapi beliau mendapat ilmu bagaimana utk bergaul dng warga kurang upaya.... , dan saya sekarang nie sedang belajar membuat kuih utk minum petang … suami semakin sayang dan gemuk (sebab dapat makan dalam kuantiti yang banyak), duit membeli kuih dapat dikurangkan … dan kaum keluarga saya memandang tinggi kepada saya kerana saya mempunyai satu kemahiran yang tidak dipunyai oleh mereka …. Cuma untuk berjaya …kita kena buat berulang-ulang kali, membeli beberapa buku masakan, tekun dan sabar …. Dan yang paling penting dengan berhobi ianya bukan saja untuk mengisi masa lapang atau mengelakkan kebosanan tetapi ia juga dapat “menambah nilai” kedalam diri kita sendiri. Kan itu saranan Pak Lah agar org melayu meng”add value”… kerana dizaman ini bangsa melayu terutama kita sebagai wanita, isteri dan ibu terpaksa menjadi “superwomen” agar boleh bergerak seiringan dengan bangsa lain… kerana dengan mengilmukan hobi kita ia akan menjadi satu bonus yg tidak ternilai … tetapi ingat … untuk menjana sesuatu hobi agar ianya boleh menjadi sumber kewangan anda perlu berilmu … contohnya … jika anda minat untuk nyanyi dan ingin menjadi penyanyi anda perlu lah mempunyai ilmu yangmendalam dalam bidang tersebut…. Barulah ia boleh mendatang kan sumber kewangaan…. Kesimpulannya apa saja minat anda, membaca dan berilmu sangat lah penting … kalau tidak … hobi itu akan menghabiskan boreh jo lah …

No comments: