Friday, March 25, 2005

lela & seorang lelaki india

semalam saya ke hyper market …. Ingin membeli barang keperluan …peti karun sudah kekurangan bekalan…. berjalan ke sana dari pejabat mengambil masa lebih kurang 15 min (bersenam ???? ) saya telah berkira-kira apa yg ingin dibeli … nafsu membuak , teringatkan buah yg masak ranum dan makanan yg mengeliurkan … sampai saja saya terus ke bahagian buah …. Ketika memilih beberapa jenis buah … dan tiba-tiba saya terpandang seorang lelaki berbangsa india … entah mengapa hati saya menjadi sayu… beliau yg rasanya didlm lingkungan akhir 20’an berpakian seperti buruh kasar sedang membelek buah lai … dan entah mengapa saya menyapanya …kata saya … “Encik (walaupun saya tahu beliau buruh) buah epal ada jualan …5 biji baru 2.99” dengan begitu lambat beliau menbalas kata-kata saya jawap … "Kak, ayah saya sakit, tak selera untuk makan …. Dia di hospital sekarang … saya ingin belikan dia beberapa jenis buah yang berlainan…” …. Hati saya menjadi saya … begitu kasihnya seorang anak …saya hanya mampu tersenyum kepadanya …. Dan dia terus mengambil sebiji epal dan sebijik buah lai (itu saja yang dia mampu ???) …. Sedih hati saya mendengar beliau berkata begitu ….betapa beruntungnya saya … didalam bakul saya ada epal, laici, kurma dan anggur…. Dan tiba-tiba teringat kenangan arwah ibu ketika dihospital..ketika itu saya tidak punya wang untuk membeli buah atau makanan yang berzat untuk ibu dan teringat betapa mewahnya saya membeli tanpa melihat harga yang tertera.... saya hanya ambil apa yang tempolok saya inginkan (dan setiap kali sembahyang saya bertanya kepada yang Agung mengapa rezeki saya tidak pernah cukup). Makan kucing saya lebih mahal dari apa yang jejaka itu belikan untuk bapanya yg sedang terlantar …. Entah mengapa hilang segala nafsu untuk membeli belah dan akhirnya keluar dari kedai …saya cuma membeli 5 biji epal (sale – rm2.99) dan 2 ekor ikan kembung utk makan malam ….. nasib lah suami ku malam ini kekanda hanya menjamah ikan goreng cecah kicap dan kepada BABYku yang cantik molek malam ini kamu makan kepala ikan bilis…… rasa bagai mana susah nya orang diluar sana mencari sesuap nasi….

No comments: