Tuesday, March 29, 2005

dirgahayu buat ayahanda

kau telah meninggalkan kami, ayahanda
bau kasturi mengiringmu
angin dari timur menanti kedatangan mu

berbahagia tinggallah kamu disini
berehatlah kamu seketika disini
dengan aman dan damai
kerana kamu udah penat
dialam tidak ada hentinya ini

lupakan seketika segalanya wahai ayahanda
lupakan seketika anak-anakmu
lupakan seketika hartamu
lupakan seketika duniamu

selamat jalan duka-dukamu
selamat jalan anak-anakmu
selamat jalan hartamu
selamat jalan segalanya
selamat jalan ayahandaku

::Sabtu::
Petang Sabtu yang lalu .... dikala hujan turun dengan lebatnya, ketika berenakkan disofa menonton Channel 11 .... aku mendapat panggilan dari Tok Muda.... Pak Ali, Tok angkatku telah pulang menemui Illahi.... aku tergamam tidak percaya, hati ku bagai direntap .... tetapi setelah beberapa minit aku diingatkan yang Pak Ali juga manusia biasa .... pasti akan pergi menemui Sang Pencipta jua ... Pak Ali ibarat sebutir permata didalam lumpur yang sukar dicari ganti... hilangnya takkan berganti lagi....

Terlalu banyak kenangan manis dan pahit bersamanya, beliau lah menemukan aku dengan Tok Muda... tanpa beliau pasti aku tidak akan mengenali siapa bapa ku mahupun diri ku yang sebenarnya ... suami juga mengenali dirinya melalui beliau dan beliau lah yang membakar semangat kami untuk meneruskan onak duri kehidupan yang sukar ini. Kali terakhir bertemu dengannya kira-kira 2 tahun lepas ... selepas beberapa hari arwah ibu dikebumikan atau mungkin atas sebab kesibukan yang tiada putusnya .... ataupun secara manisnya - aku yang ingin lari dari Pak Ali sendiri - hati ini telah dilukai dengan sikap anak-anaknya ... dan jalan yang paling baik..... biarlah aku yang beralah demi kebaikan semua... selama 2 tahun, aku cuba menahan kerinduan untuk tidak bertemu .... walaupun hampir setiap purnama yang pasti aku bermimpikan Pak Ali... setiap kali menjamah pacri nenas, rendang pucuk ubi atau sambal ikan bilis (itu makanan kesukaan beliau) atau menjamah capatti dikedai .... kenangan bersama beliau akan datang kembali .... tetapi ego muda ku melebihi segalanya .... ku keraskan hati ini agar tidak berjumpa dengannya, walaupun telah dipujuk oleh tok muda dan ibu mertua ku ....
Setelah berpisah untuk sekian laman nya ...akhirnya kami datang melawat beliau untuk kali terakhir dan kali ini kedatangan kami tidak disambut dengan senyum manis beliau atau sambal ikan bilis atau cerita dewa dan dewi cuma yang tinggal hanya lah sekujur tubuh kaku dan sejuk di tengah rumah menyambut kedatangan anak muridnya untuk didakap dan dicium buat kali terakhir.... ketika membuka muka beliau .... beliau kelihatan terlalu tenang... pasti beliau tidak sabar untuk kesana bertemu dengan Sang Kahlid kerana disana nanti tempatnya pasti lebih mendamaikan ..... dan ku relakan pemergiannya ... kerana itu adalah yang sebaiknya buat beliau, biarlah beliau berehat dengan amannya disana .... Yang pasti aku tidak akan ketemu lagi dengan beliau dialam ini .....dan malam ini ku sedekahkan beliau dengan ayat yassin ...... agar tenang beliau selamanya... itu saja yang mampu ku berikan...
::Ahad::
Walaupun hujan dingin turun seharian ....mataku tidak mahu lelap .... segala kenangan bersama arwah bermain difikiran.... selepas sembahyang subuh.... aku bersiap untuk keBatu Cave... mungkin ini saja untuk membalas budinya... sampai dirumahnya dikampung Nahkoda, semua anak muridnya telah berkumpul ...mereka datang dari jauh dan dekat... mungkin ini adalah perhimpunan terakhir bagi kami bersama beliau .... jenazah beliau dibawa ke perkuburuan pada pukul 11.00 pagi ... dan akhirnya beliau dikebumikan dengan aman dan tenteram.... tinggallah beliau keseorangan bertemankan bauan kasturi disana... selamat tinggal ayahandaku .... satu hari nanti kita kan berjumpa kembali.... dengan izin penciptanya jua......
::Selasa::
Menghadiri upacara kenduri arwah dirumah Pak Ali sesuatu yang amat sukar bagi ku dan suami, tetapi kerana pujukan Tok Muda kugagahkan juga, kami buang segala dendam dan luka untuk menghormati jasa-jasa Pak Ali... dan yang penting aku tidak mahu menguris hati Tok Muda seperti yang kulakukan kepada Pak Ali... ketika ini Tok Muda adalah segalanya bagi ku .... hanya beliau saja yang ada untuk aku bernaung... beliau lah pohon rendang ... aku sudah tiada orang tua untuk meminta nasihat dan pandangan .... beliau adalah terakhir .... akan ku pastikan beliau gembira dihari hari akhirnya kelak... semua sahabat dan anak muridnya Pak Ali berkumpul kembali.... kami dijamukan dengan nasi brani oleh waris-warisnya .... tetapi yang pasti .... aku tidak terjamah (walaupun itu makanan kegemaran ku) .... teringat betapa arwah teramat suka akan nasi ini.... ternampak-nampak beliau ketika ini... kalau beliau ada ketika ini pasti gembiranya tidak terkata.... melihatkan semua nya berkumpul bagai satu keluarga besar adalah impian nya yang tidak pernah terkabul... jauh dan dekat, kecil dan tua bersatu kembali .... melupakan segala sengketa... untuk beliau buat kali terakhir (kenapa dari dulu tidak kulakukan nie... hanya buangkan ego muda ku agar yg tua lebih gembira- sesal ku tidak boleh diampunkan, dosa itu akan ku bawa sampai kemati) ... Tok Muda dan Tok Kuak (seorang lagi Tok angkat ...huhuuuu banyaknya tok angkat ???) tidak dapat menyembunyikan wajah kesedihan mereka .... sambil bercerita mereka menangis .... terlalu hiba hati ini melihat mereka bersedih hati .... bagai mahu putus tangkai jantung bila melihat Tok Kuak menangis teresak-esak bila bercerita tentang pengalamannya bersama arwah Pak Ali ... tetapi yang pergi tetap pergi takkan kembali lagi .... menangis air mata darah pun tak kan dapat gantinya lagi .... itu kata Tok Kuak .... dan kami dinasihatkan merelakan pemergiaan Pak Ali.... dan dikala ni jam didinding sudah pun menunjukkan pukul 11.00 malam aku ... walaupun berat untuk meninggalkan Tok Muda dan Tok Kuak, aku terpaksa pulang - besok kerja utk sesuap nasi dikota batu (kalau boleh, mahu ku bersama Tok Muda dan Tok Kuak sehingga dini hari) dan ketika ingin mengundurkan diri, Tok Kuak secara tiba-tiba memeluk erat tubuh ku (sudah hampir 3 tahun kami berpisah- dan ini adalah hari kami ditemukan kembali) ... bisiknya ditelinga .... "jangan tinggalkan kami lagi"..... "jangan putuskan apa yang kita bina selama ini"..... aku bertambah hiba .... ku sambut pelukannya dengan hangat ... ku cium tangannya dan pipinya, ku keringkan airmatanya (betapa sayang nya mereka kepada ku ... puteri yang entah dari mana asal usul nie.... ) . dan ku minta izin untuk pulang ...dan beliau dengan hiba .... berkata "Pulang lah puteri ku (sambil tangannya seperti menghalau ku pergi jauh dari beliau) ...pulanglah kamu tapi jangan lupakan tok disini"... ku gemgam tangannya tetapi ditepisnya tanganku dan akhirnya aku terpaksa akur ... ku pandang Tok Muda dikiri ku...wajahnya jua sayu ... dan ku gemgam erat tangan Tok Kuak dan akhirnya untuk menenangkan keadaan terpaksa jua ku berjanji dengan hati yang hiba - yang Putri ini tidak akan meninggalkan mereka berdua lagi sebagaimana ku tinggalkan Pak Ali dahulunya... aku bersumpah dihadapan puluhan jemaah sebagai saksi .... cukuplah apa yang telah ku hilang, aku tidak mahu kehilangan TOK Muda dan Tok Kuak lagi .... cukuplah - sesal yang tidak dapat dibayar walaupun dengan darah dan nyawa .... dan aku dan suami pulang meninggalkan mereka bersama gerimis hujan dingin dari timur tetapi aku bertekad akan memenuhi harapan mereka ...... tidak akan lagi memutuskan tali yg telah dipintal.... itu janji yang termerta malam tadi .....
::NOTA::
Pak Ali - TOK Angkat yang keras perwatakaannya.... mempunyai anak murid yang ramai... suka bercerita tentang kisah dewa dan dewi, berasal dari Minangkabau, mempunyai zuriat, suka makanan india ....
Tok Muda - Bapa saya, pendiam, susah utk rapat dengan org yang tidak dikenali.... tidak mempunyai anak murid, sebatang kara ... tinggal di pergunungan...tidak mempunyai isteri atau zuriat (kecuali saya) ... berasal dari Minangkabau, suka makan lauk kampung (negeri sembilan dan pahang) .... suka bercerita tentang raja-raja melayu ....
Tok Kuak - Tok Angkat, peramah, suka memeluk, mencium saya bagai kan seorang cucu... suka bercerita, bergurindam, mempunyai ramai isteri dan zuriat, mempunyai ramai anak murid diseluruh negara, berasal dari Kelantan Darul Naim, sangat jarang berjumpa dengan beliau tetapi dekat dihati .... suka bercerita tentang kisah nabi ....
dari kecil ...warga emas sukakan saya ...saya tidak tahu mengapa .... nenek dan datuk saya sangat kasih kan saya sehingga saya dicemburi oleh saudara yang lain ... mereka pergi ketika saya kecil lagi .... mungkin kerana saya tidak ada tempat menumpang kasih ... saya mudah mesra dengan warga tua .... saya suka layan kerenah mereka ... dan mereka (walaupun saya bukan dari mereka ) mereka mudah anggap saya bagai cucu sendiri .... itu lah kelebihan saya.... dan mungkin sebab itu saya disenangi oleh warga emas...huhuhuuuuuuu

No comments: