Tuesday, March 15, 2005

CUTI-CUTI MALAYSIA - Genting Highland

Internery
11 March
2.30pm - Melawati ke pekeliling - lrt (RM4.00)
3.30pm pekeliling – genting - bas (RM4.60)
5.30pm check in – first world hotel - (free)
6.30pm makan – mc’d - (RM17-00)
9.00pm dinner – first world café - (free)
9.30pm lepak - kedai kopi (RM10-00)
10.00pm - bilik - reading
11.30pm - tido

12 March
9.30pm - b/fast - (free)
10.30pm - spa - (RM200-00)
1.30pm - lunch - (free)
2.30pm - Room ….reading .. tido ….hujan …. Sampai malam
8.00 pm - dinner - (free)
9.00 pm - lepak - hot koko (RM10-00)
10.00 pm - Movies / Reading
3.00pm - tido

13March
8.30am - b/fast
9.00 am - jalan-jalan diluar …cuaca baik
10.30am - balik ke kl - bas (RM4.60)
12.00 pm- melawati …. Huhuhuuu




Percutian kali ini adalah hadiah hari jadi saya dari my ex-boss … penginapan 3 hari 2 malam di First World Hotel di Genting Highland… sudah agak lama saya tidak tido dihotel mewah secara percuma dan memanjakan diri sendiri dan oleh kerana suami tidak dapat turut serta … saya menjadikan percutian kali ini untuk merehatkan badan (setelah hampir setahun tidak berehat) , lari dari kesibukan kota dan udara yg begitu kering dan menyesakan sambil ingin bersendirian seketika .Saya ingin bercuti dengan mudah dan tenang … saya hanya membawa 2 pasang baju, beberapa keperluan asas, 3 buah novel dan dengan sengaja meninggalkan telephone bimbit dan jam tangan (agar tiada siapa … dan biar kali ini saya yg menguasai waktu ) …. Hanya dengan berbeg kecil saya mengambil keputusan tekad untuk menaiki public transportation … Petang Jumaat yang hangat saya membeli tiket di Perhentian Pekeliling dan dengan cuma RM4.60, saya menaiki berkelana sendirian ke puncak Gunung Raya untuk menikmati udara yang segar …. Bas yang dinaiki tidak bersesak, penumpang nya cuma seorang mat bangla , dua nyonyo dan seorang amoi yang mungkin ingin mengapai puncak gunung impian…. Mungkin kerana sudah lama tidak berkelana dengan bersendirian saya menjadi agak kekok dan gementar … sudah lama saya tidak berkongsi bersama orang asing … dan bas meninggalkan Pekeliling tepat pukul 3.30 petang, lagu sudir menjadi halwa telinga sepanjang perjalanan …. Satu perasaan yang sangat indah …sudir dan pahang ..bagaikan lagu dan irama… saya terleka sebentar mengikuti bait-bait lagu …. Dikiri-kanan sepanjang jalan gombak lama, saya dihamparkan dengan rumah lama yang mempunyai nilai sejarah yang tak ternilai begitu nostaliga sekali …. Rumah limas seakan ingin menceritakan segalanya …. Saya seakan melangkah kebelakang kemasa silam … didlam perut bas yang begitu dengan pantas , saya meninggalkan kota batu yg penuh dengan perbagai cerita suka dan duka…. Menuju ke kawasan tanah tinggi yang penuh dengan kehijauan …. Hati sudah tidak sabar lagi …. Sampai di Lebuh Karak … saya terleka memerhatikan gunung ganang terpasak kukuh, …. Dari jauh …pucak gunung raya sudah melambai ….kabus putih bersih sudah menanti saya disana… dikaki gunung … dam membawa saya perlahan kepuncak nya…. Sungguh mendamaikan …. Dan akhirnya saya terlena sebenar dek nyaman nya udara gunung ….

Tersedar dari tido, bas sudah hampir sampai kepuncak … saya agak sedih melihat kan pemandangan sekitarnya …hampir botak sudah Gunung Raya … demi memenuhi cita-cita rakus warganya … kawansan ini sudah hilang dara nya … manusia dan alam sudah tidak boleh bersama lagi … alam menjadi mangsa ketamakan kalifah nya sendiri…. Yang tinggal kini cumalah kabus nipis dan udara dingin …. tanah nya sudah kering dan layu …tidak ada orkid hutan , meranti ataupun jati menghiasai dadanya lagi…. Sudah hilang serinya … Ramai yg mengeluh katanya Genting sudah tidak sesegar dan sesejuk dahulu …tetapi sebelum sampai kepuncak saya berdoa agar angin, hujan dan kabus menyambut kedatangan si tuan puteri …. Dan impian saya menjadi kenyataan ..Sedang saya leka memerhatikan pelakon-pelakon dunia … sahabat saya datang menyapa, mengucapkan selamat tinggal untuk kali terakhir… kedatangan mereka telah saya rasai kerana secara tiba-tiba langit yang cerah menjadi kelam dan dingin …awan dan bayu datang menyapa …. Mengucapkan selamat tinggal kepada saya … tubuh saya di peluk erat oleh sang awan dan sang bayu pula menyapa lembut ke pipi, mengusap lembut rambut bagaikan tidak mahu berpisah n …. Tiba-tiba alam mendung buat seketika ..seakan mereka bersedih utk melepaskan saya pergi …tidak tahu entah bila kami akan bersatu kembali …. Saya sedih seketika …kalau saya ada kuasa …ingin saya runtuh kan bangunan disini…ingin saya panggil meranti dan jati utk berkampung disini semula …agar nanti ungka, unggas dan gajah akan bersama kembali … tapi apakan daya … saya manusia kerdil… walaupun bergelar kalifah tetapi tidak mampu untuk menyelamatkan habitat mereka dari tangan-tangan rakus ini… entahlah saya sudah tidak mampu berfiki lagi … saya terharu mereka ingin menghantar saya pulang kekota … betapa mulianya mereka sanggup datang menjenguk saya yang hina ini …ohhhhh maafkan saya duhai sahabat sekelian … aku tidak mampu utk berjanji lagi … sukar utk melepaskan mereka tetapi … ini perjanjian azali … saya perlu ketempat yang asal…di kota yang penuh dengan kotoran … menaiki bas …. Utk kali terakhirnya saya memerhatikan puncak gunung raya … mereka telah berlalu entah kemana …..

No comments: