Wednesday, April 28, 2004

::
Ingat lagi pada kisah kak saya yg sakit sewaktu melahirkan hakimi ...tak sangka masa begitu cepat berlalu...Hakimi sudah pun 2 berusia bulan, syukurlah ibunya juga beransur sihat. barah dirahimnya semakin susut...mungkin hikmah berubat kampung..kekadang kita terlalu taksub dng perubatan moden sehinggakan kita terlupa yg bangsa melayu juga mempunyai kemahiran yg amat tinggi dlm perubatan tradisional.

Mungkin ramai yg menolak apa yg saya katakan tetapi pernah kah kita terfikir yang dahulu tanpa doktor pun nenek moyang kita boleh hidup beratus tahun?...tak macam kita sekarang setakat 60 tahun badan dah luyai. Nenek saya dahulu anaknya 15 orang....tak payah ke doktor....dah semua nya sihat-sihat belaka dan beliau masih boleh melahirkan anaknya yg bongso pada umurnya 60 tahun.

Wanita sekarang baru anak satu badan dah masuk angin...40 dah monopus....itu hakikat yg kita tak boleh sangkal pabila kita terlalu bergantung kepada perubatan moden. Kita dizaman moden ini seakan lupa yg kejadian manusia itu sendiri berasal dari segumpal tanah dan nie bermakna tubuh kita sebenarnya memerlukan bahan-bahan asa semua jadi utk sentiasa sehat....saya bukan doctor dan saya juga bukan ahli perubatan tradisional tetapi saya lebih berpihak ke alam semula jadi.

::
Mungkin ramai yg tertanya kenapa lela sekarang lebih banyak mengulas itu dan ini...tidak seperti dulu lebih kepada cerita peribadi.....

Sebenarnya saya dlm proses kewengan....weng di tempat kerja...weng dng sahabat...weng dng sedarah-sedaging...dan saya cuba sedaya upaya tidak mahu menulis apa yg saya rasa sekrang nie....

No comments: