Monday, January 26, 2009

SIRIH PULANG KE GANGGANG

cuti raya cina nie saya pulang ke kampung di melaka... kali ini persiapannya amat teliti sekali ... kali ini saya pulang kerana makcik saya bernikah ... kami ini bersama beliau untuk menyambut hari gembira ini.

Sejak Disember persiapan sudah dilakukan .. benda pertama sekali yang saya buat adalah book bilik di A'Famosa yalah bila dah ramai ramai rasa tak selesalah pulak nak duduk di rumah pusaka .. kalau saya sendirian tak mengapa ini bersama suami ... mm mm biasalah suami kita tak selesa ... so saya book aparment 3 room plus a stideo room for my family ... my cusion pun join sekali ... masukkan dia di stideo room ... me and my sister & brother satu aparment ..

jumaat lepas kerja terus pulang ... kemas baju mengambil masa jugak ... saya siap tempah dua pasang baju kurung kain kapas untuk majlis ini - ya melaka sangat hangat cuacanyer maka kain kapas adalah sebaik baik kain untuk dipakai ... sebelum ke Melaka kami singgah di Jelebu tidur semalam di rumah mak mertua, Sabtu, selepas makan tengah hari baru lah kami bertolak ke alor gajah .. perjalan ke selatan - mengalami kesesakan ... semuanya berpusu-pusu ingin pulang ke kampung tak kira bangsa dan agama ... sampai di alor gajah terus ke rumah pengantin ... tengok apa yang patut ... jumpa dengan sanak saudara ... ramai yang masih belum sampai ... tolong sikit sikit lepas tu pi A'Famosa - check in . Mungkin dah lama betul tak merasai angin melaka ... badan jadi lesu ... kami tertidur hingga ke senja ...

Tiba tiba rakan sepejabat yang kebetulan juga balik ke kampung suami nyer di tampin callll... ajak pi makan malam ... apa lagi ... walaupun saya orang melaka tapi boleh dikatakan saya nie "melaka murtad" ... tahu balik kampung je .. jalan jalan di kiri kanan semua tak tahu ... beliau bawa saya ke tampin ... makan tom yam, angkut satu group pi join makan ... sedap ... makan makan cerita cerita .. perut dah kenyang ... setengah dari group pulang ke bilik kami yang perempuan nie pi balik ke rumah makcik ... pi tolong apa yang patut... sampai jam 2 pagi ... balik ke bilik suami dah golek golek depan tv dengan abang nyer ... seronoknyeerrrrr

esok pagi nyer saya bangun awal ... pi sekali lagi ke pekan tampin cari sarapan... menarik jugak pekan tampin nie, pekan didalam dearah remabu yang dibuka oleh orang minang terletak dikaki gunung datuk dan tak sangka saya pekan tampin begitu happening... jika ingin dibandingkan dengan pekan alor gajah & kelawang rasa nyer tampin lebih happening...selepas membeli sarapan kami pulang ke bilik ... dari A'Famosa ke pekan tampin hanya mengambil masa lebih kurang 10 min... bilik saya betul betul mengadap ke arah gunung dato ... sungguh indah permandangan dari apartment saya ketika ini ... hari nie gunung dato dilitupi awan tebal .. angin menderu dari arahnya terus ke apartment kami ... cuaca yang sangat molek sekali...

lepas sarapan saya berehat sebenar ... saya buat late check out ... lebih kurang pukul 2.00 petang ... check-out dari A-Famosa (tak sempat nak jalan jalan dan ronda ronda ke Koboi world lah , water world ke ) terus ke rumah pengantin ... makcik saya nikah jam 11 pagi ... sorry memang tak sempat lah .. makan dan lepas tu terus tolong apa yang patut ... seperti angkat pinggang ... kemas mana yang patut .. suami pulak punya lah anti sosial .. terus ke masjid dan tido .. yang sebenarnya badan beliau tak berapa sihat ... mmmmm atau mungkin tak betah dengan suasana orang melaka ... saya pulak gembira dapat bertemu dengan sanak saudara yang sudah lama tak bersua ... bertanya khabar dan bertukar alamat ... hehehehehe badan dah agak keletihan .. yalah tak biasa buat keje keje rewang nie lagi ... dah tua lah kata kan ...

Jam 5 petang kami beredar ... mak cik dah dok bebel bebel kenapa saya tak duduk sehari dua lagi ... tolong kemas rumah dan cuci pinggang .. hahahaha banyak cantik ... masa saya kawin dulu adik ku kawin ada ke mereka duduk berhari hari ... sorrryyyyyy me are not so bodoh macam dulu dulu ... lagi pun i have dinner to attend ... ya keluar dari rumah orang kawin ... we move to south .. bandar melaka ... pi MAKAN BESAR with my chinesess clans...

bersambung.........

No comments: