Friday, October 22, 2004

BLOGGER

Saya selalu bertanya pada diri mengapa saya ingin menulis di blog..adakah kerana ingin dikenali atau ingin punya ramai peminat, popular atau hanya untuk kepuasan diri???

Yang pasti saya ingin pendapat saya didengari kerana diluar hati saya tidak dilayani..saya manusia yg sangat kerdil…kalau anda kenal saya mungkin anda tidak mahu mendengar apa yang saya ingin luahkan ..itu memang fitrah manusia …kebanyakan manusia suka melihat secara fizikal dahulu …sebagai contoh jika saya doctor atau pun peguam….akan ramai yang akan mengiakan apa yang saya cakapkan sebab telah terpatri diminda bahawa manusia yang boleh didengar-pakai adalah manusia yang pandai dalam bidang akedemiknya atau pun manusia yang berharta, selalunya mereka inilah yang akan disanjung dan dipuji dan segala idea akan diterima pakai tanpa ada penapisan….

Mungkin jika anda mengenali saya secara peribadi, suara saya tidak akan didengari kerana anda merasakan bahawa saya seorang yang cuma berpendidikan rendah atau hanya pekerja am tidak bisa berfikir secara ilmiah tidak ada keilmuan membincangkan tentang adat, pembangunan ummah, mencela menteri dan berbagai, itu memang lumrah kehidupan minda manusia tidak tidak boleh kita ubah.

Dirumah inilah tempatnya saya dapat meluahkan segala apa yang ada di minda untuk dikongsi bersama…yang tidak bisa saya ucapkan didalam alam nyata kerana faktor keadaan…saya disini jua bukan untuk mencari peminat tetapi mencari sahabat yg sudi mendengar apa yg ingin saya luahkan, itu sahaja.

::MOGOK??::

entah mengapa sejak akhir-akhir amat sukar untuk mencari blog yang berkualiti terutama dari segi bahasa mahupun idea yang boleh dikongsi, walaupun blogger baru tumbuh bak cendawan tetapi ramai pula senior yang berkualiti berhenti menulis, ada yang memberi alasan untuk berehat seketika, atau ada yang terus menutup kerana kerana takut karya mereka diciplak oleh peminat…saya akui keputusan yang anda lakukan adalah hak anda dan saya sebagai pembaca tidak hak untuk melarang tetapi ianya amat merugikan kepada ummah kerana akhirnya masyarakat itu sendiri akan kekurangan idea kerana telah kehilangan begitu ramai penulis matang…. Dibawah ini saya senaraikan beberapa blog yang amat saya kagumi, saya telah membaca tulisan mereka sebelum saya mempunyai blog lagi, bagi saya mereka mempunyai karsima, tulisan & idea mereka berbeda dari yang lain. Kini yang tinggal hanya lah beberapa kerat yang masih terus menulis dan bersedia untuk berkongsi apa yang ada diminda mereka (saya ucapkan tahniah) mungkin tuan punya rumah punya alasan yang tersendiri mengapa mereka tidak mahu kita melihat rumah mereka. Walaupun apa alasan anda saya merasakan keputusan yang anda lakukan dengan tidak menulis telah merugikan bukan sahaja anda tetapi ummah secara amnya…

::Pilihan LELA 2004::

:: blog hiburan ::-
:: blog gelak ::-
:: blog alam ::-
:: blog politik ::-
:: blog agama ::-
:: blog pengalaman diri ::-

No comments: